Via Alpina dag 8: van Meiringen naar Grindelwald

We hadden verwacht dat we na de 35 kilometer van gisteren, deze ochtend wakker zouden worden met spierpijn. Maar daar bleek geen sprake van. In tegendeel, we voelden ons allebei erg goed. Dus na alles ingepakt te hebben, hebben we de drukke camping weer verlaten om te beginnen alweer de 8ste dag van de Via Alpina, die ons van Meiringen naar Grindelwald zal bregen.

Na een kleine kilometer zaten we weer op de route van de Via Alpina. Na nog een klein stukje door een buitenwijk van Meiringen te lopen, laten we de huizen achter ons. Direct stijgt het pad ook weer flink. Eerst door de weilanden, maar al snel lopen we weer in het bos.

Na een tijdje komen we uit bij de Reichenbachfall. Deze 120 meter hoge waterval is de hoogste in een serie van watervallen die wereldbekendheid heeft gekregen door het verhaal van Sherlock Holmes. De Reichenbachfall was namelijk het toneel van het gevecht tussen Sherlock Holmes en zijn grootste rivaal professor Moriarty. Deze laatste valt in het verhaal van Sherlock Holmes uiteindelijk van de waterval.

Reichenbachfall
Uitzicht op Meiringen

Na een laatste blik op Meiringen, lopen we nog een stuk verder redelijk steil omhoog voor we uit komen bij Zwirgi. Het lokale hotel aldaar heeft een kraampje voor Via Alpina lopers neergezet waar je onder andere appels en water kunt pakken. Gratis. Erg aardig. We lopen nog een stukje door het bos verder, om daarna een stuk over de weg te lopen. We lopen langs de Rychenbach en volgen deze stroomopwaarts.

Wandelen langs de Rychenbach

We komen uit bij Gschwantenmad. Een vlakte die omringd wordt door hoge bergen. Althans, dat lezen we in de beschrijving op Schweizmobil. Van deze hoge bergen zien we niet heel veel. Alle toppen liggen namelijk verscholen achter de wolken. De weg steekt hier de Rychenbach over, maar wij blijven aan de -voor ons- linker oever van de Rychenbach waar we een relatief vlak pad volgen. Nadat we het Rosenlaui hotel passeren, gaat het pad weer wat meer op en neer. Als we de top van de pas in de verte zien liggen wordt het weer wat steiler: de weg maakt hier haarspeldbocht na haarspeldbocht, maar wij snijden af met de wandelroute en lopen door de weilanden verder omhoog.

Hotel Rosenlaui

Zo’n vijf uur nadat we vandaag zijn begonnen met lopen, komen we aan op de 1,962 meter hoge Grosse Scheidegg. Hier blijkt het een drukte van belang. Je kunt hier namelijk ook komen met de Post Bus. Veel mensen kiezen er voor om met de bus omhoog te gaan en dan naar beneden te lopen. Ook blijkt de weg een populaire fietsroute, gezien de vele wielrenners die we op de top zien. Wij lunchen even wat voordat we aan de afdaling naar Grindelwald beginnen.

Beklimming van de Grosse Scheidegg
Op de top van Grosse Scheidegg

We zijn nog geen vijf minuten onderweg, of de wolken voor ons wijken en geven ons een kijkje op de vallei voor ons: we zien onder andere de noordwand van de Eiger, één van de meest iconische rotsen van de Alpen, en de daarachter gelegen Monch. Erg mooi om te zien en blijkbaar ook veel geluk dat we de Eiger zo zien, van andere Via Alpina lopers horen we later op de dag dat zij de Eiger niet hebben kunnen zien. De afdaling blijkt erg makkelijk en gaat daardoor ook relatief snel: in ongeveer twee uur zijn we naar Grindelwald gelopen. In Grindelwald hebben we een camping opgezocht en vanuit onze tent kijken we uit op de Eiger en de Monch. Het is dat het een camping is, maar wat een plek.

Uitzicht vanaf Grosse Scheidegg of de Eiger

In Grindelwald mogen toeristen in de zomermaanden gratis met de bus. Dus zijn wij ’s middags met de bus naar het centrum gegaan, scheelt weer een paar kilometer extra lopen. Nadat we een rondje hebben gelopen door het drukke toeristiche centrum en onze boodschappen hebben gedaan, hebben we de bus ook weer teruggenomen naar de camping, om daar de rest van de middag de komende etappes van de Via Alpina te plannen. Veel andere lopers hebben ons namelijk geadviseerd om een aantal etappes alleen bij mooi weer te lopen en laat het de komende dagen nou net geen mooi weer worden…

Uitzicht vanaf de camping in Grindelwald op de Monch

Totaal gelopen: 23 kilometer
Geklommen: 1.500 meter
Gedaald: 1.100 meter

Gepubliceerd op woensdag 01 februari 2023.