Via Alpina dag 6: van de Surenenpass naar Engelberg

Na een frisse nacht, werden we wakker onder een strak blauwe lucht. Toen we ons hoofd uit de tent staken, zagen we dat de eerste bergtoppen al in de zon stonden te schitteren. Toen alles was ingepakt zijn we maar aan de afdaling begonnen. Vrij snel werden we ingehaald door 2 hardlopers. Wat blijkt: er is een ultra marathon gaande van Vaduz naar Montreux (wat wij dus ook lopen, alleen dan hardlopend). Na een klein halfuurtje lopen passeerden we de Blackalp Alpenboerderij die momenteel gesloten was vanwege de hardloopwedstrijd. Hier was namelijk een verzorgingspost ingericht en daar zaten de hardlopers die ons net waren gepasseerd te eten.

Afdaling van de Surenenpass
Wandelen in de Zwitserse Alpen

Een klein uurtje verder worden we weer ingehaald door dezelfde hardlopers. Wat een leven.

Het goed te lopen pad wordt iets steiler als we een waterval passeren, maar daarna vlakt het weer wat af. We volgen de Stierenbach stroomafwaarts. Als we de Stierenbach oversteken verandert het pad in een wat breder vlakker pad dat door het bos loopt. Hier komen we zelfs bankjes tegen. Als we de Stierenbach opnieuw oversteken, wordt het pad wat saaier: eerst lopen we over de weg, later over een grindpad (fietspad) verder naar Engelberg. Na eerst de een saai stuk door de buitenwijken van Engelberg gelopen te zijn, komen we onder andere langs de grote benedictijnse abdij van Engelberg voordat we in het centrum van Engelberg uitkomen. Bij het tourist information center hebben we onze stempels voor ons Via Alpina paspoort gehaald.

Uitzicht op de Titlis
Wandelen naar Engelberg

Met het gratis internet van Engelberg hebben we even zitten internetten. Vooral om te kijken wat we zouden gaan doen: Het is nog vroeg (zo’n elf uur), dus eigenlijk willen we nog wel verder. Alleen worden er voor vanmiddag/vanavond weer onweersbuien voorspeld. En we weten dat de route van Engelberg naar Meiringen vrij lang is en we dus ergens op de berg zouden moeten wildkamperen. In de onweer dus. Daarom hebben we besloten om het rustig aan te doen: we zijn in Engelberg gebleven en hebben ons een nachtje in een hotel gegund. ’s Avonds zijn we zelfs uit eten geweest (hamburger bij de Irish pub, niet te betalen, wel lekker). Toen we weer terug waren in ons hotel heeft het flink geregend en een beetje geonweerd. Maar in Engelberg was het niet zo heftig als tijdens onze eerdere nachten met onweer.

Wandelroutes Engelberg

Totaal gelopen: 14,5 kilometer
Geklommen: 0 meter
Gedaald: 1.170 meter

Gepubliceerd op woensdag 11 januari 2023.