Via Alpina dag 2: van de Foopass naar de Richetlipas

Dat was een intense nacht! Toen we in de tent lagen, net onder Foopass, flitste het behoorlijk. Maar het onweer zat aan de andere kant van de berg. Behalve flitsen en af en toe wat gerommel, hadden wij er geen last van. Zelfs geen regen. Dat veranderde rond één uur ’s nachts, toen er een flinke onweersbui overtrok. Veel flitsen die direct gevolgd werden door onweersklappen die de grond deden doen schudden. Van slapen kwam deze nacht weinig terecht. Uiteindelijk liep de wekker om half zes af. Toen we tijdens het ontbijt ons hoofd buiten de tent staken, bleken we in de wolken te zitten. Van het uitzicht dat we gisteren nog hadden, was nu niets meer te zien.

Na alles ingepakt te hebben zijn we om zeven uur gaan lopen. Een half uur later, na nog een klein stukje geklommen te hebben staan we op de top van de eerste bergpas van de Via Alpina: de 2.223 meter hoge Foopass. We hadden gehoord dat we vanaf de Foopass een mooi panorama van de bergen voor ons zouden zien, maar helaas. Door de mist zien we daar niets van.

Uitzicht op de Foospass
Foopass

Het eerste stuk van de afdaling was redelijk snel en door de regen van afgelopen nacht op sommige plekken wat glibberig. Maar al snel komen we bij een grote boerderij vanwaar we een grindpad konden volgen. Dit grindpad liep behoorlijk steil naar beneden maar was goed loopbaar. Nadeel is dat zo’n grindpad van zichzelf al wat saaier is, en nu helemaal omdat er nul uitzicht was. Gewoon doorstappen dus maar.

Afdaling van de Foopass

Uiteindelijk komen we om tien uur aan in Elm. Daar bij de lokale supermarkt even wat inkopen gedaan om daarna weer verder te gaan. Vanuit Elm gaat het al vrij snel weer omhoog. Eerst door het beschermde bosgebied Gandwald, daarna over een weg tussen de weilanden. Deze weg wordt ook gebruikt als skelterbaan. Af en toe zien we groepjes skelters naar beneden racen. Gestaag klimmen we verder naar het Ämpächli skigebied. Een drukte van belang: kabelbaan, veel kinderactiviteiten en het beginpunt van de skelterbaan. Wij hebben hier op een bankje onze lunch gegeten om daarna weer verder te lopen.

Nog een klein stukje klimmen, maar daarna vlakte de route af. We lopen over een grindweg langs de bergflank waar we vele karakteristieke Alpenhutten passeren. Bij Hängstboden zijn dit oude houten hutjes waarvan sommige zo te zien in gebruik zijn als accommodatie (had best een leuke slaapplek geweest). Wij lopen verder en passeren iets verder een gebied met een (volgens de borden) hoog risico op rotsval. Verboden om stil te staan, lezen we op de borden. Uiteindelijk komen we om drie uur aan bij de Obererbs skihut.

Op het terras van de hut slaan we een Cola achterover terwijl we met een andere Via Alpina wandelaar aan de praat raken. Deze Duitser is in Montreux begonnen, maar heeft inmiddels zoveel last van zijn knieën dat hij van de Obererbshut de bus naar Elm pakt. De huttenwaard vertelt dat we ook hier kunnen blijven slapen: in onze tent naast de hut voor 10 frank of in de slaapzaal voor 40 frank per persoon. Hoewel dit erg aanlokkelijk klinkt, zeker omdat er ook een ontbijt bij zit, slaan we het aanbod toch af. Onze voorkeur gaat toch uit naar een mooi wildkampeerplekje. En dus hebben we de rugtassen weer op de rug gehesen en zijn we verder gelopen. De route was vanaf de Obererbshut gelijk weer redelijk steil, maar we konden goed doorstappen. De Cola had ons nieuwe energie gegeven. Een uur later stonden we op de eerste ‘top’ (nog niet de pas zelf).

Obererbshut

Vanaf daar daalt het weer even naar een Alpenweide (Alp Wichlenmatt). Een schitterende plek om een Alpenboerderij te hebben: de relatief vlakke weide wordt omringd door bergen van 2.200+ meter hoog. Net na het passeren van de boerderij vinden we net buiten het terrein van de boerderij een plek om onze tent op te zetten. Wederom hebben we zicht op de pas voor ons: op ongeveer een kilometer afstand zien we 200 meter boven ons de paal op de top van de Richetlipas staan. Wat een uitzicht!

Uitzicht op de Richetlipas

Totaal gelopen: 22,4 km
Geklommen: 1460 meter
Gedaald: 1460 meter

Gepubliceerd op vrijdag 25 november 2022.