Via Alpina dag 13: van Kandersteg naar de Hahnenmoospass

Vandaag willen we wat meer kilometers maken en dus gaat de wekker weer wat vroeger af. Half zeven lopen we uiteindelijk van de camping in Kandersteg af. Het centrum van Kandersteg is op dit tijdstip nog uitgestorven en totaal anders dan gisterenmiddag toen het er erg druk was.

We lopen langs het spoor waar auto’s al op de trein worden gereden. Kandersteg ligt namelijk onder de Lötschberg Pass en de enige manier om vanuit Kandersteg aan de andere kant van de berg te komen is via de 14 kilometer lange Lötschberg tunnel. Wij lopen verder en volgen de Kander stroomopwaarts. Net na het Internationaal Scouting Centrum slaan we rechtsaf. Tot zoverre het makkelijke deel van de route. We lopen het bos in en lopen dicht langs een rotswand vrij steil omhoog.

We komen aan op Ussere Üschene, een grote Alpenweide waar het pad valsplat verder loopt. We kijken aan tegen een vrij massieve rotswand. Het is lastig om te zien waar de route heen gaat, maar als we de kaart en de GPS mogen geloven gaan we die rotswand beklimmen. Precies op de plek waar een klein beetje begroeiing is te zien.

Ussere Üschene

Via talloze haarspeldbochten klimt het pad omhoog. Een brute en erg vermoeiende klim. Als we de 400 hoogtemeters hebben bedwongen, gutst het zweet van ons af. Na een korte pauze zijn we pas in staat om van het uitzicht te genieten.

Toen we weer een beetje waren bekomen van de klim zijn we verder gelopen. Gelukkig was het pad vanaf hier wat minder steil. Dat veranderde weer toen we de Alpschele boerderij passeerden. Het pad stijgt weer flink over een verder kale helling. Maar in de verte zien we de top van de pas al liggen, dachten we. Ware het niet dat we vlak voor het bereiken van deze top linksafslaan en nog een lange puinhelling over moeten steken. Maar uiteindelijk was daar de 2.383 meter hoge Bunderchrinde pas.

Via Alpina beklimming van de Bunderchrindepass

Vanaf de top kunnen we de Oeschinensee en de Blüemlisalphut waar we (eer)gisteren langs zijn gekomen zien liggen. Verder hebben we een prachtig uitzicht op de bergen om ons heen.

Top van de Bunderchrinde
Uitzicht vanaf de Bunderchrindepass

Na even uitgerust te hebben op de top, zijn we aan de afdaling naar Adelboden begonnen. Zo steil de klim hiernaartoe was, zo steil is ook de afdaling: de eerste meters volgen we een grindpad dat zeer steil afdaalt. Langzaam zetten we voet voor voet neer om te zorgen dat we niet wegglijden. Het zal vast niet lang duren of hier wordt ook een trap gebouwd want dit is wel erg steil. Na zo’n zes haarspeldbochten wordt het gelukkig wat beter en een makkelijk grindpad over een puinhelling volgt.

Via Alpina afdaling van de Bunderchrindepass

De puinhelling gaat later over in weiland en nog weer later in bos. Na zo’n twee uur dalen komen we aan in Adelboden. Maar om in het centrum te komen moeten we eerst nog een pittig stuk klimmen: over een smalle asfaltweg lopen we steil omhoog. Maar dan staan we opeens in de winkelstraat van Adelboden. Bij de tourist information hebben we onze stempels voor ons Via Alpina paspoort gehaald om daarna bij een kiosk wat koud drinken te halen.

We wilden nog wat verder lopen en dus zijn we maar weer verder gegaan. We lopen Adelboden uit over een breed grindpad waar het vrij druk is met wandelaars, steppers en mountainbikers. We volgen eerst de Allebach stroomopwaarts en als we linksafslaan volgen we de Gilsbach. Boven ons zoeft de kabelbaan voorbij. Als we uitkomen bij het kabelbaanstation vullen we ons water bij en lopen we verder naar Adelboden Geils. Vanaf hier volgen we een wat saaiere asfaltweg naar de 1.936 meter hoge Hahnenmoosspass.

De Via Alpina vanuit Adelboden naar de Hahnenmoosspass
Beklimming van de Hahnenmoosspass

Bij het Berghotel op de top van de Hahnenmoosspass gaat de Via Alpina rechtdoor, wij buigen echter naar links af. We lopen over een grindpad verder de berg op, op zoek naar een plekje voor onze tent. Om ons heen zoeven modelvliegtuigjes van de lokale vliegclub die op de Hahnenmoosspass is gevestigd. Wij vinden uiteindelijk een plekje op ongeveer 1,5 kilometer van het Berghotel. Een rij struiken geeft wat beschutting, maar kijken we daar langs dan hebben we een mooi uitzicht op de vallei voor ons.

Kamperen op de Hahnenmoosspass

Totaal gelopen: 24,2 km
Geklommen: 2.082 meter
Gedaald: 1.300 meter

Gepubliceerd op vrijdag 24 maart 2023.