Via Alpina dag 12: van Hohtürli naar Kandersteg

Vandaag zijn we eens een keer niet heel vroeg opgestaan. Op de 12de dag van de Via Alpina lopen we van Hohtürli naar Kandersteg, we hebben vandaag dus niet zoveel kilometers voor de boeg en doen het daarom dus wat rustiger aan.

Het uitzicht als we wakker worden blijkt net zo mooi als toen we naar bed gingen. Zo niet nog beter. Wat een plek om wakker te worden. Als alles is ingepakt beginnen we aan de afdaling richting Kandersteg. Als we op ons horloge kijken zien we dat we nog steeds vroeg zijn, dus wat nou rustig aan doen.

Eerste zonnestralen komen boven de Hohtürli pass uit
Via Alpina afdaling van Hohtürli naar Kandersteg

We volgen de Via Alpina verder bergafwaarts en lopen over een grote puinhelling. Waarschijnlijk ooit hier neergelegd door de Blüemlisalpgletsjer die aan de overkant van de vallei ligt te schitteren in de ochtendzon. Na een klein uurtje lopen komen we uit bij de Oeschinensee. Een van de mooiste bergmeren van Zwitserland. Het meer ligt voor een groot deel echter nog in de schaduw van de hoge bergen die rond het meer staan. Daarom hebben we bij de Oberbärgli Alpenboerderij even wat gedronken. Op het terras lagen twee honden te slapen. Hoewel, toen een koe een stap op het terras zette bleek dat één van de honden goed oplette en meteen sprintte hij op de koe af om de koe van het terras te verjagen. Toen dat was gebeurd sjokte de hond terug naar zijn plekje om weer te doen alsof hij sliep.

Via Alpina dag 12: van Hohtürli naar Kandersteg
Uitzicht vanaf de Via Alpina op de Oeschinensee

Na heel rustig onze koffie opgedronken te hebben, zijn we een uurtje later verder gelopen. De Oeschinensee lag toen bijna geheel in de zon te schitteren en inderdaad: het is een erg mooi bergmeer. Het blauwe meer steekt fel af tegen de 500 meter hoge kliffen langs het meer. Na de nodige foto’s gemaakt te hebben zijn we afgedaald langs de steile rotswand. Het goede grindpad maakt haarspeldbocht na haarspeldbocht en hoe verder we lopen, hoe drukker het wordt. Langs de oever van de Oeschinensee blijkt het helemaal een drukte van belang te zijn. We passeren verschillende strandjes, waar vanwege het mooie weer zowel mens als koe in het water te vinden zijn. We weten dat er wel eens Via Alpina lopers zijn geweest die bij de Oeschinensee hebben gekampeerd. We passeren echter meerdere borden die waarschuwen dat het verboden is om te kamperen bij de Oeschinensee en later zouden we horen dat hier ook actief op gecontroleerd wordt. Maar goed dat we hier dus niet onze tent op wilden zetten.

Oeschinensee Zwitserland
Afdaling naar de Oeschinensee
Koeien in de Oeschinensee

Op de kruising net na het Berghotel moeten we volgens onze GPS naar links en het grote voetpad naar beneden volgen. De bordjes van de Via Alpina wijzen echter de andere kant op. Dit keer besluiten we de bordjes te volgen. Maar na een tijdje waren er geen ‘route 1’ bordjes meer te zien. Gelukkig kunnen we ook via deze route afdalen naar Kandersteg: vlak voor de kabelbaan naar Kandersteg slaan we linksaf en beginnen we aan de steile afdaling door het bos. Voor hoe steil het pad is komen we nog behoorlijk veel tegenliggers tegen. Na veel gezigzag komt de route uiteindelijk uit op het brede pad langs de Öschibach die we stroomafwaarts volgen richting Kandersteg.

Berghotel Oeschinensee
Uitzicht op Kandersteg

Waar de route de Öschibach oversteekt, slaan wij rechtsaf om een shortcut te nemen naar de camping in Kandersteg. Om kwart over twaalf komen we daar aan. Net te laat, aangezien de receptie is gesloten voor de lunch. Wij hebben daarom op de stoep van de receptie zelf ook maar even geluncht en toen de receptie weer open was hebben we ons ingecheckt. Het bleek geen overbodige luxe dat we vroeg waren aangezien de camping later op de dag vol was en andere Via Alpina lopers een plekje onder de sterren kregen toegewezen in de speeltuin van de camping.

Totaal gelopen: 7,8 km
Geklommen: 0 meter
Gedaald: 923 meter

Gepubliceerd op vrijdag 24 februari 2023.