Via Alpina dag 10 & 11: van Mürren naar de Hohtürli pass

Verschillende Via Alpina lopers hebben ons aangeraden om de etappe over de Sefinenfurgge pass en de Hohtürli pass alleen met mooi weer te lopen. Niet omdat de route niet te lopen is met slecht weer, maar vooral omdat het zonde is als je niets ziet van deze koningsetappes van de Via Alpina. En omdat ze voor vandaag weer veel regen en onweer voorspellen, blijven we op onze 10de dag op de Via Alpina nog maar een dag in Mürren. Toen het heel even droog was, hebben we een rondje door Mürren gelopen. De rest van de dag hebben we vooral op onze hotelkamer doorgebracht.

De volgende ochtend (dag 11 op de Via Alpina) lopen we om zeven uur weg uit Mürren. Eerst nog door het uitgestorven centrum, maar al snel lopen we weer over smalle paden.

Toch een stuk beter dan de brede grindpaden die we van Grindelwald naar Lauterbrunnen hadden. Net na het passeren van Alpenboerderij Spielbodenalp stijgt het pad snel. Via allemaal korte haarspeldbochten over een behoorlijk rotsig pad klimmen we naar Bryndli. Eenmaal op het plateau aangekomen, lopen we vals plat verder richting de Rotstockhutte.

Rotstockhutte

Na de Rotstockhutte wordt het weer wat steiler. Naar mate we verder klimmen, wordt het pad steiler en de ondergrond steniger. De laatste meters van de klim gaan via een trap naar de 2.612 meter hoge Sefinenfurgge pass. Kijken we in de richting waar we vandaan komen, dan hebben we een mooi uitzicht. Kijken we aan de andere kant van de pas naar beneden, dan is daar vrij weinig te zien door laag hangende bewolking.

Op weg naar de Sefinenfurgge pass
Trappen naar de Sefinenfurgge pass
Sefinenfurgge pass

Na de nodige foto’s gemaakt te hebben op de top beginnen we aan de afdaling. Een lange trap langs de rotswand brengt ons naar een smal grindpad op een steile berghelling. Hoewel het steil is, loopt dit grindpad echt heerlijk. We rennen bijna naar beneden. Na ongeveer 500 meter gedaald te hebben, vlakt het wat uit. Vlak daarna bereiken we de grindweg, die we daarna een uur lang volgen tot in Griesalp.

Afdaling van de Sefinenfurgge pass in de mist

We hadden in eerste instantie bedacht om ergens in de omgeving van Griesalp te kamperen, alleen mag er in het gebied tussen de Sefinenfurgge pass en de Hohtürli pass niet gekampeerd worden. Daarom zijn we maar verder gelopen in de hoop dat we ergens nog een verscholen plekje kunnn spotten. Al vrij snel blijkt dit een lastig verhaal: vanuit Griesalp klimt de Via Alpina vrij snel weer verder richting de Hohtürli pass. Rustig doorlopen dan maar en zien waar we uitkomen.

Omgevallen boom in Griesalp
Alpenweide met koeien op de Via Alpina

Op de plek die we op de kaart hadden uitgezocht om ons water bij te vullen, stond een koe te poepen. In het water welteverstaan. Dat water hebben we maar even gelaten voor wat het was. Het jammere was alleen dat Jasper vrij snel hierna zonder water kwam te zitten. Gelukkig had Marjon nog wel wat en konden we op één waterzak verder lopen. Gestaag en enigszins op rantsoen zijn we verder gelopen. Hoe hoger we komen, hoe steniger het pad wordt. De laatste 300 hoogtemeters lopen we over een trap omhoog. Volledig buiten adem weten we uiteindelijk de Hohtürli pass te bereiken. Met 2.778 meter hoogte de hoogste pas van de Via Alpina. Vanaf de top hebben we een geweldig uitzicht.

Beklimming van de Hohtürli pass
Trappen naar de Hohtürli pass op de Via Alpina

Vanaf de pas zijn we nog iets verder geklommen naar de Blüemlisalp Hut (gelegen op 2.836 meter hoogte). In de grote stenen hut die plaats biedt aan 150 mensen, hebben we op het drukke terras een cola gedronken en ons water bijgevuld. Omdat het inmiddels al zes uur was zijn we snel aan de afdaling begonnen. Het eerste stuk was steil, maar daarna was het een prima pad met slechts af en toe een uitstekende rots waar we goed door konden lopen. Na zo’n drie kwartier lopen, komen we uit op een heuvelachtig stuk waar we de tent op een vlak stukje gras hebben gezet. We staan nog steeds ruim boven de 2.000 meter hoogte met vlak naast ons (ligt alleen een rivier tussen) de Blüemlisalpgletsjer. Wat een kampeerplek!

Blüemlisalp Hut
Wildkamperen op de Via Alpina met uitzicht op de Blüemlisalpgletsjer

Totaal gelopen: 23 km
Geklommen: 2.598 meter
Gedaald: 1.843 meter

Gepubliceerd op donderdag 16 februari 2023.