Na een rustdag op dag 7 van onze fietsvakantie door Zwitserland en Frankrijk, hebben we op de 8ste dag de Furkapass beklommen toen we van Andermatt naar Ulrichen zijn gefietst.
Na 7 dagen fietsen zijn onze benen wel toe aan een beetje rust. Hoewel, echt rust geven we ze niet. Bij de Intersport in Andermatt hebben we een klimuitrusting gehuurd, waarna we naar het Suvarov Monument net buiten Andermatt zijn gelopen en daar de Klettersteig Diavolo hebben gedaan. Niet een hele moeilijke klettersteig, maar wel erg mooi! Toen we na het nodige klimwerk bovenaan de klettersteig waren, zijn we in zo’n 60 minuten weer naar beneden gelopen via een regulier wandelpad. In Andermatt hebben we onze klimspullen weer teruggebracht naar de Intersport. Omdat het een rustdag was, vonden we het wel een goed idee om een keer uit eten te gaan, maar dat kun je dus beter niet doen hier. Wat een prijzen zeg…
Voordat we aan deze fietsvakantie begonnen, hebben we een aantal routes uitgezet: één daarvan was vanuit Andermatt in zuidelijke richting over de Gotthardpass (900 meter klimmen) en daarna over de Nufenenpass (1.000 meter klimmen). Een andere route die we op het oog hadden gaat vanuit Andermatt over de Furkapass (zo’n 960 meter klimmen). Hoewel we de Gotthardpass graag een keer rijden, vonden we het toch wat te gortig worden om deze vakantie drie Alpenpassen te fietsen, daarom hebben we maar gekozen om vanuit Andermatt de Furkapass te beklimmen.
Omdat het weer een warme dag beloofde te worden, zijn we om half negen weggefietst van de camping in Andermatt. De eerste kilometers, naar Hospentaal, gingen vals plat omlaag. Maar daarna zouden we tot aan de top van de Furkapass alleen nog maar klimmen. Net voorbij Realp lagen er een paar haarspeldbochten op ons te wachten. Bij iedere bocht werd het uitzicht mooier. Net gek dat ze deze locatie gebruikt hebben voor de opnames van de James Bond film Goldfinger, waar ook een aantal informatieborden aan herinneren.
Rond lunchtijd kwamen we aan op de top van de 2.436 meter hoge Furkapass. Net voor de daadwerkelijk top van de pas hebben we even wat geluncht om daarna aan de mooie afdaling te beginnen. Bij de eerste serie haarspeldbochten rijdt je langs de Rhônegletsjer en het fameuze Hotel Belvédère. Dit hotel is in 1886 gebouwd aan de binnenkant van één van de haarspeldbochten. Toen trok het hotel veel toeristen die naar de Rhônegletsjer kwamen kijken. Maar nu de Rhônegletsjer zich steeds verder terugtrekt, nemen ook de toeristen af. Het hotel staat daardoor al een aantal jaar leeg. Met de dichtgetimmerde ramen ziet Hotel Belvédère er in ieder geval bijzonder spookachtig uit.
Bij de tweede serie haarspeldbochten, moesten we voorrang geven aan een stoomtrein die overstak. Deze Furka-Bergstrecke is een 18 kilometer lange museum spoorlijn en wordt gezien als één van de mooiste treintochten ter wereld. Wij snappen wel waarom. Als de stoomtrein langzaam voorbij is gereden volgt nog een klein stukje afdaling. Uiteindelijk stoppen we bij de eerste camping die we tegenkomen, dat bleek Campingplatz Nufenen in Ulrichen te zijn.
Statistieken van vandaag
Van: Andermatt (Gotthard Camping Andermatt), naar: Ulrichen (Camingplatz Nufenen)
Totaal: 43,57km
0 reacties