Zeilen in de Bay of Islands

Het stond al heel lang op ons lijstje om eens een keer een weekje te gaan zeilen. In Nederland was het er echter nog steeds niet van gekomen. Al lopende door Nieuw-Zeeland, kwamen we telkens mensen tegen die zeiden dat je hier erg goed kon zeilen en dat als wij overwogen om een keer te gaan zeilen, we dat zeker in de Bay of Islands zouden moeten doen. Ja ja, dat zal wel dachten we toen nog. Maar gaandeweg begon er toch wat te knagen. Als dit inderdaad zo’n mooie plek is om te zeilen en we het toch al een tijdje van plan zijn, waarom gaan we dan niet gewoon hier zeilen? Een paar weken later stonden we al aan het roer van onze ‘eigen’ zeilboot!

Marjon zet d’r eerste stapjes

Hoewel Jasper Marjon al wel eens heeft laten kennismaken met de zeilsport, is het voor Marjon bij twee dagen zeilen gebleven: één dag zonder wind en één dag met heel veel wind. Niet erg ideaal als je wilt leren zeilen. Voor Jasper is zeilen daarentegen net iets als fietsen: als je het eenmaal kunt verleer je het niet meer. Alleen heeft Jasper ook nog nooit op zee gezeild. Dus leek het ons wel verstandig om eerst even met een instructeur op pad te gaan: kan Marjon leren zeilen en kan Jasper de fijne kneepjes van het zeezeilen onder de knie krijgen. Bij Great Escape Yacht Charters in Opua hadden ze wat dat betreft een perfecte combinatie voor ons: twee dagen op pad met een instructeur om daarna drie dagen zelf op pad te gaan in de Bay of Islands. En zo geschiedde. In twee dagen tijd heeft Darryl, onze zeilinstructeur, Marjon leren zeilen en Jasper alles geleerd over hoe te navigeren en wat daar nog meer bij komt kijken.

Een eigen jacht

Na twee dagen begon het echte avontuur pas echt: Darryl ging niet langer mee aan boord en dus stonden we er nu alleen voor: zelf een route bedenken, uitrekenen hoeveel tijd we daarvoor nodig hadden, via de marifoon onze zeilplannen bij de kustwacht melden (dat is in Nieuw-Zeeland voor iedere trip bij wet verplicht) om er daarna met onze Noelex 25 op uit te trekken.

Omdat de windrichting niet heel gunstig was (er zijn niet zo veel plekken waar je beschut voor anker kunt gaan), was onze bestemming snel gevonden: Pipi Bay. Een pittoreske baai bij Moturua Island (een klein eilandje in het noorden van de Bay of Islands). De reis er heen verliep voorspoedig. Met een stevige bries hadden we de 11 zeemijl zo afgelegd en ook nog eens in exact dezelfde tijd als we hadden uitgerekend. Nadat we op een mooie plek voor anker zijn gegaan in Pipi Bay, zijn we in onze meegenomen roeiboot naar het strand geroeid om het eiland maar eens te gaan verkennen. Na wat rondgekeken te hebben op het eiland (vooral bos) zijn we weer terug geroeid naar onze boot. Omdat we ons plekje in de baai niet wilden opgeven, hebben we de rest van de middag op de boot doorgebracht.

De volgende ochtend hebben we via de marifoon het weerbericht geluisterd. Omdat de voorspelling voor de volgende dag niet heel erg goed was (30+ knopen wind tegen) zijn we maar terug richting Opua gevaren. Terwijl we nog wat aan het spelevaren waren bij Moturua Island, zagen we opeens water omhoog spuiten. Aangezien ze hier geen geisers hebben, kan dat maar één ding betekenen: walvissen. We hebben geprobeerd er naar toe te varen, alleen precies op dat moment liet de wind het volledig afweten. We hebben er helaas dus geen foto’s van, maar er trok een hele groep walvissen op zo’n 100 meter afstand voorbij. We hadden gelukkig alle tijd om bij te komen van dit natuurschoon, aangezien we ruim een uur letterlijk hebben liggen dobberen zonder ook maar een zuchtje wind. Net toen we de motor aan wilden zwengelen, kwam er weer wat wind in de zeilen. En goed ook. Met een enorme vaart vlogen we opeens vooruit. Om de boot onder controle te houden hebben we het voorzeil maar laten zakken en iets later het grootzeil wat kleiner gemaakt. Maar ook dit was niet voor lang. De tweede helft van de middag zakte de wind weer in en hebben we weer een hele tijd liggen dobberen. Uiteindelijk hebben we de motor maar aangezet en zijn we in een klein uurtje naar Opua gemotord.

Op onze laatste dag zeilen in de Bay of Islands stond er inderdaad een erg harde wind. Toen we via de marifoon naar de huidige windsterkte luisterden, hoorden we dat er een gemiddelde windsterkte van 30 knopen waaide. Nu is de wind niet het grootste probleem, wel de golven die er mee gepaard gaan. Een goede beslissing dus om niet in het noorden van de Bay of Islands te blijven. In plaats daarvan zijn we de Waikare Inlet op gevaren, waar we gelukkig een beetje beschut waren van de ergste wind. Maar met een klein grootzeil en stormfok ging het echter nog steeds lekker (schuin)! Nadat Marjon nog heel wat keren een fictieve man overboord (onze reddingsboei) heeft gered, hebben we ons anker uitgegooid in de luwte van Marriot Island. Na de lunch zijn we (tegen de wind in) terug gevaren naar Opua. Hoewel de wind in de middag zou afnemen, leek deze juist alleen maar krachtiger te worden: heerlijk zeilweer dus!

Helaas zat ons zeilavontuur in de Bay of Islanda er bij terugkomst in Opua alweer op en hebben we de boot met enige tegenzin terug gegeven aan Bill en Julie, de nieuwe eigenaren van Great Escape. Zij hebben het bedrijf in december 2017 overgenomen en werken er momenteel hard aan om de vloot in een wat betere conditie te krijgen (en dat mag ook wel). De boten zijn momenteel wat gedateerd, maar zullen nog deze winter een volledige renovatie ondergaan. Desalniettemin was Mystique, de Noelex 25 die wij mee hadden, een prima boot: voldoende ruimte voor twee personen en lekker sportieve zeileigenschappen die goed van pas kwamen bij onze eerste kennismaking met de Bay of Islands. Eerste ja, want dat dit gebied vraagt om verdere verkenning (per boot), dat moge duidelijk zijn!

Gepubliceerd op maandag 16 april 2018.