Transmongolie Express - Deel 4: Terelj National Park

Na een aantal treindagen komen we aan in Ulaanbaatar. Wat een drukte! Na nog geen 10 minuten kijken we onze ogen al uit, uh zagen we daar nu net echt iemand een klap in het gezicht krijgen en overvallen worden? Goede eerste indruk! Gelukkig was dit de enige criminaliteit die we meegekregen hebben in deze stad. Voordat we de stad wat uitgebreider gaan bekijken, zijn we eerst de natuur in gegaan: gaan naar Gorkhi-Terelj National Park, zo'n 80 km van Ulaanbatar. Op de route naar het ger-kamp komen we al verschillende Ovoo's tegen.

Transmongolie Express

Een Ovoo is een berg(je) van (meestal) stenen, maar er zijn ook Ovoo's van hout, of een combinatie van beiden. Ben je op reis en kom je een Ovoo tegen, dan is het de bedoeling dat je stopt, een bijdrage levert aan de berg, door er stenen bij te leggen en vervolgens drie rondjes om de Ovoo te lopen met de klok mee, om een voorspoedige reis te garanderen. Heb je haast, of is het de zoveelste Ovoo die je tegenkomt, dan is drie keer toeteren ook voldoende volgens de gebruiken. Denk je nu, wie heeft deze toeristische grap bedacht? De Ovoo vindt zijn oorsprong in het Sjamanisme en wordt echt gebruikt voor ceremonies om offers te brengen aan de bergen en de hemel. Vandaar ook dat de meeste Ovoo's te vinden zijn in de bergen. De blauwe sjaaltjes (khadag) symboliseren de open hemel en de geest Tengger.

Na deze stop vervolgen we onze weg naar het ger-kamp. Die middag maken we gelijk gebruik van het meest gebruikelijke vervoermiddel in het Natioal Park; het paard. Paardrijden hebben we nog nooit gedaan, maar, wordt ons verzekerd, er zijn verschillende types van rustig tot wat meer enthousiastere paarden. Do as the locals do, dit moeten we geprobeerd hebben. In galop ging ons net even iets te ver, maar we hebben deze rit overleefd. Laten we het erop houden dat het achteraf leuker was dan de rit zelf. Dit heeft vooral te maken met onze persoonlijke relatie met paarden, dan met de paarden zelf en de gids die mee was.

Na bijgekomen te zijn van ons paardrijritje breekt de avond aan. Er wordt voorgesteld om een potje voetbal te spelen, Mongolie-Nederland. Er wordt een Mongools 'team' opgetrommeld en zo moedigen we die avond Nederland aan.

Transmongolie Express

Het wordt donker en een prachtige sterrenhemel komt te voorschijn. 's Nachts bleek het best koud te worden, daar hadden we niet echt op gerekend (dus wees voorbereid, ook in de zomer kan het in een ger aanvoelen alsof het vriest). Er is wel een houtkachel, maar het lukte ons niet om die de hele nacht aan te houden, ook al gingen we niet eens vroeg slapen. We hadden al drie lagen aan vanwege te kou, maar ook vanwege de spinnen! Onze bedden bleken vol te zitten met spinnen. Het bed spin-vrij maken hebben we op een gegeven moment maar opgegeven, we hebben ons nog dikker aangekleed, zodat we nergens meer iets konden voelen kriebelen.

De volgende ochtend zijn we op bezoek geweest bij een nomadenfamilie. We krijgen yak-melk en yak-kaas aangeboden. Even moesten we wennen aan het idee, zo vroeg op de ochtend dit naar binnen zien te werken? Tja we kunnen het niet maken om het niet te proberen, en met het idee dat we normaal gesproken ook 's morgens met gemak een glas melk en kaas (nu even zonder de boterham) weg kunnen krijgen, moet het met zo'n slokje yak melk en hapje yak kaas toch ook wel lukken. En uiteraard, die kaas was eigenlijk best lekker!

We maken een mooie wandeling door het Mongoolse landschap, waarbij we een moerassige oversteek maken, langs Turtle Rock lopen en ons voettocht eindigen met een steil klim en een hangbrug, die leidt naar een klein klooster. Hier kunnen we even rustig bijkomen en daarna staat er een bus klaar om ons terug te brengen (wat een luxe!).