Kungsleden – Dag 5

De Kungsleden is een wandelpad in Zweeds Lapland van ongeveer 425 kilometer in lengte. Het loopt van Abisko in het noorden naar Hemavan in het zuiden. Wij hebben een deel van de Kungsleden gelopen, namelijk van Abisko naar Nikkaluokta. Een pad van zo’n 105 kilometer, dat ook wel bekend staat als de Dag Hammarskjöldleden. In dit blog lees je onze ervaring op onze vijfde dag op de Kungsleden, waar we vanaf onze wildkampeerplek twee kilometer voor Kebnekaise Turiststation naar Nikkaluokta zijn gelopen.

Vanaf onze kampeerplaats zagen we ’s avonds mensen die in de buurt stonden ‘even’ naar Kebnekaise Turiststation lopen. Wij verbaasden ons daar over, aangezien het toch nog twee kilometer lopen is over een makkelijk maar toch stenig pad. Toen wij het ’s ochtends liepen, vonden we het verder dan gedacht.

Hoe dichter we bij Kebnekaise Turiststation kwamen, hoe drukker het ook weer werd met tentjes. Tot op gegeven moment de tenten echt strak tegen elkaar stonden. Om eerlijk te zijn snappen wij dat niet: je mag (behalve in Abisko Nationaal Park) overal wildkamperen, maar toch besluit het overgrote deel van de wandelaars om op een kluitje bij een hut te gaan staan. Maar iedereen maakt natuurlijk zijn of haar keuze daarin.
Zelfs na het bordje dat je vanaf daar niet meer mag kamperen, stonden nog tenten. Blijkbaar was het druk bij Kebnekaise Turiststation.

Omdat het met een strak blauwe lucht en 27 graden Celsius uitzonderlijk warm is, hebben wij ons water maar even bijgevuld bij Kebnekaise Turiststation en zijn daarna snel verder gelopen. Opnieuw loop je dan weer een tijdje langs een camping. Aan deze kant van Kebnekaise Turiststation is het overigens mooier kamperen dan aan de andere kant: vlakker en tussen de bomen. Je kunt goed merken dat dit een druk belopen pad is: het is breed en ligt er goed bij. Zelfs de vlonderplanken zijn beter, mooier en luxer dan elders: in plaats van twee planken naast elkaar zien we vier, soms zelfs zes planken naast elkaar. Het passeren van tegenliggers wordt bovendien makkelijk gemaakt met heuse passeerplekken. Het moet niet gekker worden!

Na zo’n vier kilometer komen we aan bij de oever van een meer. Hier kun je een stuk van de route overslaan door een overtocht met een boot te maken. Aan de wachtrij bij de boot te zien, is dit een veel gebruikte optie. Wij besluiten om het pad te blijven volgen. Liepen we vanaf Kebnekaise Turiststation in de drukte, hier is het gelijk weer een stuk rustiger. Maar het pad wordt er niet spannender op. Als we het meer voorbij zijn, besluiten we een gebakje met een koud drankje te nuttigen bij Enoks, een klein café / restaurant. Met hernieuwde energie lopen we verder. Het is immers nog slechts vijf kilometer naar Nikkaluokta. Vijf kilometer die we zo hebben afgelegd. Het pad loopt namelijk niet alleen vals plat omlaag, het loopt voor het grootste deel ook nog eens over een breed grindpad, waardoor we lekker door kunnen stampen. Hierdoor hebben we ruim voor lunchtijd al zo’n 17 kilometer afgelegd.

In Nikkaluokta (wat niet echt een groot plaatsje is) was het een drukte van belang. Tientallen mensen zaten en lagen te wachten op de middag bus naar Kiruna. Omdat wij vooraf al een buskaartje hadden gekocht voor de volgende dag, hebben we onze tent opgezet op de lokale camping. Kamperen is gratis, maar voor het gebruik van de douche moet je 70,- SEK betalen. Omdat we na alle hitte van de afgelopen dagen wel toe waren aan een douche, hebben we netjes betaald. Maar om eerlijk te zijn, dat hadden we beter niet kunnen doen. Bij de heren krijg je dan namelijk toegang tot een ruimte waar je samen met drie anderen kunt douchen, alsof je in het zwembad bent. Ach, we zijn weer schoon. Soort van.

Lees ook:

Kungsleden dag 1
Kungsleden dag 2
Kungsleden dag 3
Kungsleden dag 4

Gepubliceerd op woensdag 16 oktober 2019.