Kungsleden – Dag 2

De Kungsleden is een wandelpad in Zweeds Lapland van ongeveer 425 kilometer in lengte. Het loopt van Abisko in het noorden naar Hemavan in het zuiden. Wij hebben een deel van de Kungsleden gelopen, namelijk van Abisko naar Nikkaluokta. Een pad van zo’n 105 kilometer, dat ook wel bekend staat als de Dag Hammarskjöldleden. In dit blog lees je onze ervaring op onze tweede dag op de Kungsleden, waar we van de Siellajohka rivier naar een wildkampeerplek vijf kilometer na Alesjaure Fjällstuga.

Nadat het de hele nacht zachtjes heeft geregend, is het gelukkig weer droog wanneer wij onze tent inpakken. Zodra we onze kampeerplek verlaten en de hangbrug over de wildstromende Siellajohka rivier oversteken, gaat het pad omhoog. Een pittige klim zo vroeg op de ochtend. Het duurt dan ook niet lang of onze truien gaan uit. Niet veel later stroomt het zweet over ons hoofd. Wat een begin van de dag.

Als het pad weer een beetje afvlakt (het blijft vals plat omhoog lopen), komen we uit op een kale open vlakte. Liepen we gisteren nog door het bos, inmiddels bevinden we ons boven de boomgrens en is het hoogste struikgewas zo’n 50 centimeter hoog. Het landschap ligt bezaaid met grote stenen. Even denken we bij één zo’n steen even uit de wind te gaan zitten, maar die fout maken we maar één keer. Uit de wind betekent ook dat de muggen ons kunnen vinden. Snel klauteren we achter de grote steen vandaan en gaan in de wind zitten. Zonder muggen dit keer.

Bij het meer van Alesjaure kun je een deel van de route per boot afleggen. Als wij bij de aanlegplaats aankomen is de vlag gehesen en zit er al iemand te wachten op de boot. Wij lopen echter stug door: het is mooi weer en we kunnen nog wel een paar kilomter door. We volgen het pad langs het meer van Alesjaure. Soms lopen we hoog boven het meer, dan weer vlak langs de oever en aan het einde zelfs letterlijk over de oever (een soort strandje).

Alesjaure

Rond lunchtijd komen we aan bij Alesjaure Fjällstuga. Wij besluiten aan één van de picknicktafels te lunchen. In het zonnetje is dat niet heel verkeerd, hoewel de wind ons wel snel afkoelt. De hut ziet er aanlokkelijk uit, toch besluiten we om nog wat verder te lopen. We dalen af naar de rivier om aan de overkant weer terug te klimmen. De route vervolgt daarna haar weg door het desolate landschap. Zowel links als rechts kijken we uit op hoge bergen. Vele meters leggen we af over houten planken, maar vanwege de droge zomer is het nergens echt drassig. Gezien de vele opgedroogde modder, kan dat wel anders zijn.

Vijf kilometer nadat we Alesjaure hebben verlaten, passeren we een hangbrug over een riviertje waarvan het water zich door een smalle kloof recht onder de brug perst. Net naast de hangbrug zien we een mooi vlak stuk gras waar een tent niet zou misstaan. Niet veel later staat onze tent fier overeind en hebben wij onze plaats gevonden op een grote rots aan de oever van de rivier.

Op onze tweede dag op de Kungsleden hebben we zo’n 22,5 kilometer gelopen. Behalve de klim aan het begin van de dag, waren dit volgens ons geen hele lastige kilometers.

Lees ook:

Kungsleden dag 1
Kungsleden dag 3
Kungsleden dag 4
Kungsleden dag 5

Gepubliceerd op dinsdag 24 september 2019.