Kungsleden – Dag 1

De Kungsleden is een wandelpad in Zweeds Lapland van ongeveer 425 kilometer in lengte. Het loopt van Abisko in het noorden naar Hemavan in het zuiden. Wij hebben een deel van de Kungsleden gelopen, namelijk van Abisko naar Nikkaluokta. Een pad van zo’n 105 kilometer, dat ook wel bekend staat als de Dag Hammarskjöldleden. In dit blog lees je onze ervaring op onze eerste dag op de Kungsleden, waar we 15 kilometer liepen: van Abisko Turiststation naar een onofficële camping bij de Siellajohka rivier.

De reis naar Abisko

Om in Abisko te komen heb je -kort door de bocht- drie opties: zelf rijden, vliegen naar Kiruna en dan met de bus of trein naar Abisko, of met de trein vanuit Stockholm. Wij hebben voor deze laatste optie gekozen en melden ons om vijf uur ’s middags op het station. Onze trein zou om zes uur vertrekken, wat ons nog de gelegenheid gaf om wat eten en drinken te halen. Eenmaal op het station, bleek onze trein helemaal niet te rijden. Althans, van een Zweedse medepassagier hoorden we dat de trein pech had en het nog niet bekend was of en wanneer deze zou vertrekken. Gelukkig bleek de schade mee te vallen en kwam er anderhalf uur later toch een trein binnenrijden. Onze slaapcabine was snel gevonden: drie bedden boven elkaar met een eigen wastafeltje. Meer was het niet, maar meer hadden we ook niet nodig. De eerste uren hebben we doorgebracht door wat te lezen om uiteindelijk ons bed maar op te zoeken. Door het constante geschommel lagen we veel en vaak wakker. Om 11 uur de volgende ochtend, kwamen we -geheel volgens planning- aan in Abisko. Wel even opletten dat we bij de goede Abisko uitstappen: eerst stopt de trein in het dorpje, om een paar minuten later bij Abisko Turiststation te stoppen. Deze laatste was onze halte.

Nationaal Park Abisko

Als we het station van Abisko Turiststation aflopen, zien we een bordje dat aangeeft dat we voor de Kungsleden rechtdoor moeten. Niet veel verder staat er opnieuw een bordje dat ons een smal pad de bosjes instuurt. Binnen vijf minuten na het verlaten van de trein lopen we al op de Kungsleden. Maar later realiseren we ons dat we het officiële beginpunt van de Kungsleden hierdoor hebben gemist. Daarvoor moet je direct na het station te hebben verlaten, rechtsaf en de weg oversteken. Wij zijn hier later nog een keer geweest, maar je mist aan het beginpunt verder niet heel veel.

De Kungsleden loopt de eerste 15 kilometer door Abisko National Park. Al vrij snel krijgen we een van de bezienswaardigheden van het park te zien als de route vlak langs de Abiskokloof loopt. Een nauwe kloof waar het water van de Abiskorivier zich diep heeft ingesneden in het landschap. Terwijl we naar deze natuurpracht staan te kijken, maken we gelijk kennis met het fenomeen mug. De wolken met muggen waar op menig blog over te lezen is, bereikten ons hier gelijk al in grote getalen. Omdat onze muggenspray nog in onze tas zat, zijn we maar snel weer verder gelopen.

We lopen door een berkenbos, soms langs een rivier en soms er iets verder van af. Als we bij een zijrivier komen (ongeveer 4 kilometer nadat we zijn begonnen) besluiten we dat dat een mooie locatie is voor een lunch. Als we onze tas afdoen, zien we dat onze shirts helemaal doorweekt zijn. Niet gek aangezien het vies warm is. En hebben ons nog wel afgevraagd of we wel een korte broek mee moesten nemen. Gelukkig hebben we dat uiteindelijk wel gedaan.

Als we onze lunch ophebben, en verder lopen komen we langs de enige shelter die Abisko National Park rijk is. Wildkamperen is in het park verboden, behalve bij de hutten en dus bij deze shelter. Hoewel het een schitterend plekje is, gelegen aan de rivier, laten wij de shelter voor wat het is en lopen verder zuidwaards. Het pad loopt kilometers lang langs Abiskojaure, een groot meer. Deels over een smal pad dat soms is voorzien van planken en soms volgen we het sneeuwscooter pad. Na zo’n 13 kilometer komen we aan bij de afslag naar de Abiskojaure Fjällstuga (hut). Hoewel dit maar een klein stukje van de route ligt, laten wij de hut links (of in dit geval rechts) liggen en lopen verder. De route buigt af naar links en al vrij snel passeren we een groot bord waarop staat dat we Abisko National Park uit lopen. Niet veel verder (na ongeveer 15,5 kilometer) komen we uit bij een rivier. In het bos op de oever van de rivier bevindt zich een camping: tussen de bomen staan al verschillende tentjes en ook wij zoeken er een mooi plekje uit. Onze tent staat nog niet of het begint zachtjes te regenen. Een enkele onweersklap verklaart ook waarom het vandaag zo benauwd was. Moe van de treinreis en deze eerste dag lopen, vallen we niet lang daarna in slaap.

Lees ook:

Kungsleden dag 2
Kungsleden dag 3
Kungsleden dag 4
Kungsleden dag 5

Gepubliceerd op maandag 16 september 2019.