Groene wissel Dalfsen

Dalfsen
Ons oordeel:
Bekijk route beschrijving

Al snel na het verlaten van station Dalfsen, lopen we in de natuur. In eerste instantie nog op een zandweg, maar al snel slaan we linksaf een smal bospad op. Aan het hoge gras te zien, een niet veel belopen bospad. Bijzonder, aangezien de omgeving -op de trein die na dan- erg fraai is: bos, weilanden en een beekje waar je langs loopt. Totdat je op de Dalmsholterweg en Tolhuisweg uit komt en er opeens weer auto's langs razen. Gelukkig maakt het uitzicht naar links veel goed: op een eiland in een dode rivierarm van de Vecht pronkt daar namelijk het in de 14de eeuw gebouwde Kasteel Rechteren. Helaas is het kasteel echter niet toegankelijk voor publiek en moeten wij het doen met het kilometers lange uitzicht op de kasteeltuinen.

Wandelpad door het bos

Wandelen door het hoge gras

Kasteel Rechteren

Toen we de kasteeltuinen eenmaal weer achter ons hadden gelaten, voerde de route ons opnieuw over een aantal smalle slingerende bospaden. Waar we zelfs nog een heuse 'berg' (een oude rivierduin) moesten beklimmen. Daarna slingerde het pad door de weilanden, voordat we bij de stuw van Vilsteren aankwamen. Daar bleek gelijk dat de stuw en bijbehorende sluis nog volop in werking zijn, aangezien de sluis net werd geopend om een boot te schutten.

Groene Wissel Dalfsen

Stuw en sluis bij Vilsteren

Stuw bij Vilsteren

Na onze lunch genuttigd te hebben, en een aanval van hooikoorts afgeslagen te hebben (nouja...), zijn we verder gelopen. Via de Oude Oever en De Stokte weer in de richting van Dalfsen. Een heel ander landschap dan de eerste helft: over een breed zandpad langs weilanden en bossen met aan de linkerhand een weids uitzicht over het Vechtdal. Om dit uitzicht nog beter in je op te nemen, staat er op de kruising van De Stokte en de Frankenweg een uitkijktoren.

De Stokte

De laatste kilometers van de route zijn wat 'saai'. Via de smalle Brinkweg loop je tussen de weilanden verder richting Dalfsen. Pas bij de Bellingerweer loop je letterlijk weer in de natuur. In plaats van de Brinkweg uit te lopen en daar de Bellingerweer op te stappen, zouden wij er een volgende keer toch voor kiezen om net iets eerder -op het fietspad- linksaf te slaan. Dit fietspad loopt over de Vechtdijk en langs de Bellingerweer en biedt een net iets beter uitzicht.

Na de Bellingerweer loop je zo het centrum van Dalfsen in. En ook weer uit. Als je eenmaal de Blauwe Bogenbrug bent overgestoken, is het namelijk nog maar een klein stukje naar het station dat je dan in de verte ziet liggen. Al met al een prima wandeling, waarbij wij het eerste deel aanzienlijk mooier vonden dan het tweede deel. Maar let op, wij hebben de 19 kilometer lange wandeling in tegengestelde richting gelopen zodat we uit zouden komen in het centrum van Dalfsen. Officieel loopt de Groene Wissel Dalfsen vanaf het station dus eerst naar het centrum van Dalfsen, dan via De Stokte naar de stuw en via Kasteel Rechteren weer terug naar het station.