Boekrecensie: Waar ben ik nu geland?

Uitgeverij Rainbow bv
143
9789041708793

'Waar ben ik nu geland?' is een boek dat is samengesteld uit verschillende korte reisverhalen van gebruikers van Waarbenjij.nu. Deze reisverhalen beschrijven in één of twee korte hoofdstukken de vakantie-, stage- of werkervaring van Nederlandse globetrotters. Dit zijn reisverhalen op alle werelddelen, van actieve vakanties tot een huwelijksaanzoek op de Zuidpool.

De titel van het boek, 'Waar ben ik nu geland?', suggereert bijzondere reisverhalen. Reisverhalen vergelijkbaar met die van Joep van Deudekom, hilarische, bijzondere en / of vreemde reisverhalen. De reisverhalen in 'Waar ben ik nu geland?' hebben echter niets van dit. Sterker nog, het zijn eigenlijk doodnormale reiservaringen. Nu is dat natuurlijk heel representatief voor Waarbenjij.nu, in het eerste hoofdstuk wordt echter gemeld dat de geselecteerde reisverhalen de beste van het afgelopen jaar op Waarbenjij.nu zijn. Als dit echter de beste reisverhalen zijn, dan is of de selectieprocedure van deze reisverhalen slecht of de overige verhalen op Waarbenjij.nu zijn van nog slechtere (algemenere) kwaliteit. En dat is absoluut niet het geval. Dus erg jammer dat de titel en inleiding van het boek anders suggereren.

Neemt niet weg dat het natuurlijk unieke reiservaringen blijven. In het boek zijn echter maar één of twee hoofdstukken per auteur opgenomen. Hierdoor is het soms lastig de draad op te pakken omdat je midden in de vakantie of stage van iemand in het buitenland binnenstapt. Daarbij komt dat veel van deze reisverhalen niet op feiten zijn gechecked door de redactie en er door de auteurs tips worden gegeven die niets met het voorgaande verhaal te maken hebben. Uiteraard is dit helemaal niet erg. Sterker nog, het kan heel handig zijn, als het goede en algemene reistips zouden zijn. Maar tips over een berg of eiland zonder dat daar een verdere beschrijving bij staat zijn niet heel nuttig.

Desalniettemin zijn het aardige verhalen, die ervaringen beschrijven welke voor veel mensen heel herkenbaar zullen zijn. Bovendien leest het boek wel heel makkelijk, zeker door de korte hoofdstukken.