Boekrecensie: Vertrouw op Allah, maar bind wel je kameel vast

Esmeralda van Boon
Bert Bakker
196
9789035137622

Voor haar studie Arabisch verblijft Esmeralda van Boon in 2001 een aantal maanden in Egypte. Hoewel ze tijdens haar studie al veel over de taal en cultuur heeft geleerd, openbaart zich toch een volledig nieuwe cultuur voor haar. Vanaf dit moment heeft Esmeralda van Boon een dagboek bijgehouden. In 'Vertrouw op Allah, maar bind wel je kameel vast' heeft Esmeralda van Boon deze dagboekverslagen gebundeld tot verhaal.

Na haar studietijd in Egypte besluit Esmeralda van Boon alweer snel terug te keren naar Egypte. 5 jaar na de eerste stappen gezet te hebben, heeft ze uiteindelijk haar eigen mediakantoor in Cairo. Vandaaruit reist ze door verschillende landen in het Midden-Oosten om verslag te doen van de heersende oorlogen. Zo schrijft Esmeralda van Boon uitvoerig over de oorlogssituatie in Irak, de Palestijnse gebieden en Libië. Niet alleen met een journalistiek oogpunt, maar ook met een zeer persoonlijke blik. Haar relaties met de lokale bevolking, collega journalisten en rebellen komen uitvoerig aan bod alsmede hoe ze zich weet te redden in de door mannen overheersende cultuur. Hoewel de positie van vrouw zeker niet altijd makkelijk is, heeft Esmeralda van Boon wel aangetoond dat haar geslacht soms zeker in haar voordeel heeft gewerkt.

Door naast de objectieve feitenbeschrijving het verhaal ook aan te vullen met haar persoonelijke ervaringen 'Vertrouw op Allah, maar bind wel je kameel vast' weet Esmeralda van Boon de lezer te boeien. Het boek is geen moment saai, het avontuur van haar werkzaamheden en de beschreven ervaringen van het leven in een stad als Cairo wisselen elkaar in gezond tempo af. Kortom, 'Vertrouw op Allah, maar bind wel je kameel vast' is een interessant boek, dat de gebeurtenissen in het Midden-Oosten vanuit een bijzonder perspectief belicht, namelijk dat van iemand die er midden in staat, maar de situatie zelf toch als buitenstaander meemaakt.