Boekrecensie: Van Bakoe tot Batoemi

Jelle Brandt Corstius
Prometheus
199
9789044625707

Begin 2014 werden de Olympische Winterspelen in Sotsji gehouden. Voor de VPRO maakte Jelle Brandt Corstius de serie 'De bergen achter Sotsji'. Gelijktijdig werd 'Van Bakoe tot Batoemi' uitgebracht. Een bundeling verhalen over het gebied rondom Sotsji, om op deze manier de achtergrondinformatie te bieden waar wij in Nederland geen flauw benul van hebben.

In 'Van Bakoe tot Batoemi' beschrijft Jelle Brant Corstius verschillende reizen die hij heeft gemaakt in de regio. Zo komen achtereenvolgens Tjetjsenië, Kalmukkië, Armenië, Abchazië, Karatsjaj-Tsjerkessië en Ossetië aan bod. Onderweg geeft Jelle Brandt Corstius niet een heel gedetailleerde beschrijving van het land, hij heeft vooral aandacht hoe de mensen daar leven. Zo schrijft hij bijvoorbeeld over door oorlog verscheurde gezinnen, een in een rolstoel gekluisterde vrouw, en de onderdrukking van journalisten. Met dit laatste komt hij zelf ook maar al te vaak in aanraking, bijvoorbeeld wanneer hij één van de weinige Westerse journalisten is bij een filmfestival in Tjetjenië.

Opzich een prima boek zou je zeggen. Ware het niet dat bijna alle hoofdstukken ook al in eerdere boeken van Jelle Brandt Corstius hebben gestaan. Sommige verhalen zijn wel iets aangepast en/of uitgebreid met het oog op de toen nog naderende Olympische Winterspelen. Wanneer je deze eerdere boeken ook hebt gelezen, lijkt het wel een hele makkelijke manier om mee te liften op de Olympische Winterspelen. Veel interessanter was het bijvoorbeeld geweest om nog meer de situatie die hier zo uitvoerig werd belicht (onder andere de mensenrechten) uit te pluizen. Hoewel corruptie en mensenrechten wel een terugkerend thema in het boek zijn, had dit juist vernieuwing kunnen brengen ten opzichte van zijn eerdere boeken. Maar voor mensen die de eerdere werken van Jelle Brandt Corstius niet hebben gelezen, zijn er genoeg interessante details en humor over de regio te lezen in 'Van Bakoe tot Batoemi'.