Boekrecensie: Tikkop

Adriaan van Dis
Atlas-Contact
221
9789045702445

Adriaan van Dis is al sinds zijn studententijd in de ban van Afrika. Deze belangstelling heeft hij al via verschillende kanalen weten te uiten. Tikkop is echter een nieuwe variant: een roman die de historie van Zuid-Afrika alsook het tegenwoordige leven in Zuid-Afrika tot in detail weet te beschrijven.

Tikkop beschrijft het verhaal van twee blanke mannen. Twee op het oog gelijke mannen. Maar naarmate het verhaal vordert blijken de veronderstellingen niet helemaal te kloppen. De Nederlandse Mulder en de Zuid-Afrikaan Donald halen na 40 jaar elkaar niet gezien te hebben herinneringen op aan hun studentenleven. Een periode in hun leven waarbij ze beide in het verzet zaten tegen de Apartheid. En hoewel de Apartheid inmiddels officieel is afgeschaft is het contrast tussen arm en rijk en tussen blank en gekleurd misschien nog wel groter. Tikkop beschrijft dit verschil erg goed: in een klein vissersdorp wonen de blanken boven op de duinen terwijl de gekleurde, arme, bevolking haast in zee woont.

Om toch nog iets te kunnen betekenen voor de lokale bevolking, zetten Mulder en Donald hun idealen van 40 jaar terug voort. Samen proberen ze een aan tik verslaafde jongen te redden van de ondergang, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Ook al is hun streven zo nobel, ze worden van alle kanten tegengewerkt: zowel op individueel niveau als op systeemniveau.

Tikkop is dus geen echt reisverhaal. Maar juist doordat de verhoudingen van Zuid-Afrika zo goed door Adriaan van Dis worden weergegeven in het zeer makkelijk te lezen boek, heeft dit boek ook een plekje verdiend op deze website. Oftewel: Tikkop is meer dan een aanrader voor iedereen die ook maar een beetje geinteresseerd is in de geschiedenis van Afrika.