Boekrecensie: The sun in my eyes

Josie Dew
Little Brown UK
480
9780751530186

Josie Dew heeft al heel wat ervaring als het op fietsen aankomt. Solo fietste ze bijvoorbeeld al door Amerika en IJsland. In ‘The sun in my eyes’ gaat Josie Dew voor de tweede keer naar Japan, het land van de tegenstellingen, zoals zij zelf heeft ervaren.

De reis begint echter niet in Japan, maar in Hong Kong, waar Josie Dew probeert om via een goedkope manier in Japan te raken. Ze heeft haar zinnen gezet op een boottocht en via via weet ze het nog te regelen ook. De reis gaat haar niet in de koude kleren zitten, maar de luchtigheid waarmee deze wordt beschreven doet haast verlangen naar een apart boek puur en alleen over deze boottocht. Na de nodige dagen op zee was Josie Dew eindelijk op de plek van haar bestemming: Japan. Per fiets is ze vervolgens langs de kust gefietst. Waarbij niet alleen het land in uitersten uiteenliep, maar ook de mensen en de cultuur. Het ene moment staat ze in de bruisende stad, het andere moment midden in de natuur. Het leuke hierbij is dat het helemaal niet zozeer over het fietsen gaat. Ja, het gaat erover, maar veel meer aandacht wordt besteed aan de omgeving, de mensen. Zo schrijft Josie Dew veel over de mensen die ze tegenkomt, vooral mensen die haar overladen met eten, cadeaus, maar ook slaapplekken.

Op de kaft van ‘The sun in my eyes’ wordt een vergelijking met Bill Bryson gemaakt. Hoewel wij deze vergelijking in de eerste hoofdstukken nog niet zo zagen (duurde vrij lang voordat we echt goed in het verhaal zaten, maar dat kan ook door het taalgebruik van Josie Dew komen), werd het naarmate het boek vorderde echt een goed reisboek. Alle facetten komen aanbod: humor, zelfspot, feiten, detail, maar vooral een beschrijving van al haar ervaringen. Dit alles in een afwisselende omgeving: in de stad, op het strand of bovenop een berg, maakt het boek erg interessant. Zelfs voor mensen die niets met fietsen hebben.