Boekrecensie: The last expedition

Robert Falcon Scott
Vintage Publishing
544
9780099561385

'The last expedition' bevat de dagboekverslagen van de reis naar de Zuidpool van Robert Falcon Scott. Een expeditie die toen nog niet eerder was ondernomen. Maar tegelijkertijd met de tocht van Robert Falcon Scott is ook de Noor Amundsen naar de Zuidpool afgereisd. Beide expedities hebben de geografische Zuidpool gehaald, maar slechts één expeditie heeft het ook terug gehaald.

In eerdere boeken werd het falen van de expeditie van Robert Falcon Scott vooral toegeschreven aan zijn slechte leiding. In 'The last expedition' is echter te lezen dat het voornamelijk ongeplande tegenslagen zijn geweest: sneeuwstormen, vreselijke kou, ziekte, sterfte en nog meer ellende. Juist onder al deze omstandigheden bleef Robert Falcon Scott zelf opmerkelijk positief naar zijn mannen, ondanks dat hij in zijn dagboekverslagen al een aantal dagen realiseerde dat ze in grote problemen zaten. Deze problemen hadden niet voorkomen kunnen worden, zelfs niet met meer eten, waar ze op het einde van de expeditie een groot gebrek aan hadden.

Naast de beschrijving van de expeditie zelf, geeft het boek ook een goede beschrijving van het leven op de Zuidpool. Alle facetten komen daarbij aan bod: het doorstaan van de kou, het in leven blijven bij problemen, de constante zoektocht naar eten en vooral ook de positie in de groep. Robert Falcon Scott en zijn mannen zijn namelijk enkele maanden op elkaar aangewezen, op slechts een klein leefoppervlak.

'The last expedition' komt vrij langzaam op gang. Dit komt met name doordat alles behoorlijk uitgebreid is beschreven. Zo is er veel aandacht gegeven aan de voorbereidingen, de reis naar de Zuidpool en de voorbereidingen op de Zuidpool. Eigenlijk is maar een klein deel van het boek daadwerkelijk aan de expeditie gewijd. Neemt niet weg dat doordat alles zo uitgebreid is beschreven, de lezer een veel beter beeld krijgt van de omstandigheden die Scott en zijn mannen hebben moet doorstaan. Juist daardoor is het boek op sommige momenten erg meeslepend: je wilt weten wat er is gebeurd. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je het boek toch nog snel uit hebt, ondanks de grote mate van detail. Kortom, een bijzonder boek, dat na vele jaren de werkelijke oorzaak van het falen van de expeditie van Scott laat zien.