Boekrecensie: Soms in Afrika

Floor Koomen
Uitgeverij De Barbaar
400
9789059999015

Floor Koomen, documentairemaker bij de Nederlandse televisie, woonde als kind enkele jaren in Kenia, waar hij voor het eerst in aanraking kwam met de Afrikaanse cultuur en haar inwoners. Inmiddels vele jaren later, reist hij regelmatig voor zijn werk terug naar zijn tweede thuis, zoals hij Afrika inmiddels is gaan noemen. In 'Soms in Afrika' beschrijft Floor Koomen verschillende reizen die hij heeft gemaakt in Afrika, zowel voor werk als privé.

In 'Soms in Afrika' beschrijft Floor Koomen zijn ervaringen in zes Afrikaanse landen: Kenia, Swaziland, Sudan, Mali, Mozambique en Gabon. De meeste reizen die hij maakt hebben te maken met zijn werk. Als programmamaker, probeert hij zijn kennis en vaardigheden in Afrika over te dragen. Zo lees je over Swaziland bijvoorbeeld de vriendschap die hij heeft opgebouwd met een aantal van zijn cursisten, die hem uiteindelijk zelfs nog de koning van Swaziland doen laten ontmoeten. Van Mali beschrijft Floor Koomen de samenwerking van onder andere Taloutha, een lokale gids die het heeft weten te maken. Kenia krijgt een bijzondere plaats in het boek. Naast een hoofdstuk gewijd aan een cursus die hij geeft met cursisten uit verschillende Afrikaanse landen, beschrijft Floor Koomen ook uitgebreid over zijn gezinssituatie, met Mueni als halfzusje en zijn Nederlandse gezin dat voor het eerst naar Afrika komt. Hierbij worden weinig details achterwege gelaten, waardoor het als lezer bijna voelt alsof je er zelf ook bij bent.

Floor Koomen heeft met 'Soms in Afrika' een mooi boek weten te schrijven dat Afrika zeer goed weergeeft: de armoede, strijd om in leven te blijven, waardigheid en gezichtsverlies, alle bekende clichés over Afrika komen voorbij. Maar doordat Floor Koomen deze met de nodige zelfspot en hilariteit weet te brengen, is het helemaal geen 'zwaar' boek, maar juist een heel makkelijk te lezen boek. Hierdoor is het niet een boek dat alle facetten van Afrika belicht, maar wel een leuk boek over Afrika, dat de nodige afwisseling biedt ten opzichte van alle andere boeken over Afrika.