Boekrecensie: Smeltend ijs

Ilija Trojanow
De Geus
185
9789044520224

In 'Smeltend ijs' beschrijft Ilija Trojanow het leven van de Duitse Zeno. Een fictief verhaal, maar door de reis die Zeno maakt, en vooral de boodschap die Ilija Trojanow in het verhaal heeft verwerkt toch zeker de moeite waard voor het vermelden op 2theworld.nl.

Zeno is een gletsjeronderzoeker. Tot overmaat van ramp loopt zijn huwelijk op de klippen. Omdat hij het ijs niet kan missen, wordt hij reisleider op een cruiseschip dat moedige toeristen naar Antarctica brengt. Als gids aan boord van een cruiseschip dat fors betalende passagiers naar de Antarctica brengt, hoopt hij zo nog wat te kunnen doen met zijn voorliefde voor gletsjers. De opwarming van de aarde, voornamelijk in zijn ogen door het wangedrag van de mens, is Zeno echter niet in de koude kleren gaan zitten. De vervuiling die op Antarctica wordt aangericht, raakt hem bijvoorbeeld diep. Zo krijgt Zeno ruzie met een soldaat die staat te roken tussen de pinguïns. De druppel is echter een kunstenaar die aan boord is om zijn meesterwerk op Antarctica in uitvoering te brengen, een kitscherige kunsthappening waarna bij Zeno de stoppen doorslaan.

Hoewel het dus een volkomen fictief verhaal is, met een einde dat eigenlijk iets te geforceerd is (understatement), geeft Ilija Trojanow wel goed de destructieve werking van de mens op de natuur weer. Een boodschappen die meer dan terecht is, en in 'Smeltend ijs' een keer op een ludieke manier is beschreven. Maar daarmee verliest het echter ook wat aan kracht: juist door de tragikomische hoofdpersoon en het geforceerde einde, kan de lezer ook de boodschap die verwerkt is in het boek missen. Maar ach, 'Smeltend ijs' was een vermakelijk boek dat makkelijk weg las.