Boekrecensie: Rooksignalen

Ineke Holtwijk
Olympus
367
9789047100676

In het Amazonegebied stikt het van de indianen. Althans, stikte het. Vanaf het begin van de 20ste eeuw zijn er namelijk veel indianen gedood door goudzoekers, rubbertappers, houthandelaren en zijn ook indianen verhuisd door de overheid. Opmerkelijk was het dan ook dat niet ver buiten een klein stadje in het Amazonegebied contact werd gelegd met een onbekende indianenstam. In ‘Rooksignalen’ vertelt Ineke Holtwijk over haar zoektocht naar deze indianen.

Samen met mensen van de Funai (organisatie die de indianen beschermt) gaat Ineke Holtwijk verschillende keren naar de indianen. Door de contacten die zij hierbij opdoet krijgt zij langzaamaan een beeld van de wereld waarin de indianen leven. Nog groter wordt het contrast door de verschillen tussen de indianenstammen. Sommige lijken zich snel aan te kunnen passen aan de Westerse beschaving, anderen moeten er niets van weten. Dit geeft ook gelijk het centrale dilemma van het boek weer: wat moet er nu eigenlijk met de indianen gebeuren. In eerste instantie wilde men juist in contact komen met de indianen, later zou het de stelling worden om ze juist geïsoleerd te laten leven. Een stelling die Ineke Holtwijk aan verschillende mensen voorlegt, om zo zelf uit te vinden waar de indianen aan toe zijn.

‘Rooksignalen’ is een erg interessant boek over culturele aspecten van Brazilië waar we in Nederland maar bar weinig van weten. Het is ook een erg goed boek, Ineke Holtwijk beschrijft de situatie van de indianen vanuit alle mogelijke invalshoeken. Door deze hoge mate van detail is het wel een erg uitgebreid boek. Te uitgebreid als je het ons vraagt. Hoewel het voor de volledigheid correct is om ieder hoofdstuk zo uitvoerig te beschrijven gaat het voor de lezer eigenlijk maar om één ding: hoe loopt het af met de indianen. Deze verhalen, dus voornamelijk het contact dat Ineke Holtwijk zelf heeft met de indianen, zijn avontuurlijk en lezen erg makkelijk. De overige hoofdstukken geven dan misschien wel een andere kijk op de situatie, sommige lezers zullen ze al snel als taai bestempelen. Daarom is ‘Rooksignalen’ misschien niet voor de doorsnee lezer weggelegd, maar juist voor mensen die zich in het gebied of de indianen interesseren.