Boekrecensie: Reizen met Charley

John Steinbeck
Olympus (Uitgever)
256
9789046704639

Het is 1960. Amerika is aan het veranderen. Steden exploderen wat betreft hun bevolking. De samenleving ligt overhoop. En John Steinbeck besluit op onderzoek te gaan naar zijn herinnering van Amerika. Alleen. In een speciaal voor hem gemaakte auto: Rocinante. Een reis van Rode Island naar Texas volgt.

In Rocinante en samen met zijn hond Charley, reis John Steinbeck door Amerika. Zoveel mogelijk de drukte vermijdend: geen snelwegen en geen grote steden. Maar juist wel de rust en natuur. Oftewel het echte Amerika volgens John Steinbeck. In 'Reizen met Charley' beschrijft John Steinbeck zijn beleving van de reis, in combinatie met hoe hij die plaatsen eerder heeft beleefd om zo aan te duiden wat er al dan niet veranderd is. Alle aspecten van de Amerikaanse samenleving komen hierbij aan bod: het leven op het platteland, de drang naar de grote stad, ontwikkeling van stedelijke gebieden, de teloorgang van weer andere gebieden en rassendiscriminatie. Aspecten waarin hij zelf zijn plaats aan het zoeken was. Zo had hij vroeger zonder te aarzelen een coyote doodgeschoten, maar nu, vele jaren later, wilde hij daar niet meer aan. Niet alleen deze zelfreflectie, maar ook het alleen zijn komen constant terug in 'Reizen met Charley'.

Ook al is het verhaal inmiddels ruim 50 jaar oud, de lezer kan zich nog steeds in de voetsporen van John Steinbeck verplaatsen. Hoewel de details in het boek dan misschien een samenleving uit de jaren '60 beschrijven, is het boek zelf tijdloos. Zoals Geert Mak ook al zei: 'Reizen met Charley' is luchtig en geestig geschreven, waardoor het erg prettig en makkelijk leest. 'Reizen met Charley' is dan ook zeker een aanrader voor lezers die van reisboeken houden.