Boekrecensie: Noordwaarts

Aart de Zitter
Lannoo
208
9789020960174

Het hoge Noorden heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht op Aart de Zitter. Het hoge Noorden is echter een nogal breed begrip bij Aart de Zitter. Het strekt zich namelijk uit van Groenland tot aan Moskou, van Kopenhagen tot aan Spitsbergen, en van Reykjavik tot aan Polen. In 'Noordwaarts' beschrijft Aart de Zitter zijn reiservaringen die hij gedurende 9 jaar in het hoge Noorden heeft opgedaan. Het zijn korte verhaaltjes met aan het eind van ieder hoofdstuk praktische informatie met bijvoorbeeld informatie over vluchten naar de desbetreffende bestemming.

'Noordwaarts' is opgedeeld in vier delen. Zo begint het boek met het thema licht. Onder andere een beschrijving van het noorderlicht komt hier voorbij. Tweede thema is steden, oftewel ervaringen in Oslo, Stockholm en andere steden worden beschreven. In het derde thema, actieverhalen, begeeft Aart de Zitter zich onder andere op een sneeuwscooter in het hoge noorden van Finland en aan boord van een ijsbreker. In het laatste thema, droomervaringen, wordt onder andere de midzomernacht traditie in Zweden nader uitgelegd.

Los van de thema's staan eigenlijk in alle hoofdstukken wel wegdroombestemmingen beschreven. De inzichten, gevoelens, maar ook feitelijke kennis die Aart de Zitter in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij zo beschreven dat het niet alleen begrijpelijk is voor de lezer, maar zich ook makkelijk kan verplaatsen in Aart de Zitter. Opeens worden onderwerpen die je normaal gesproken niet direct iets lijken, zoals vliegvissen, bijster interessant. Zijn enthousiasme voor het noorden weet hij goed over te brengen. 'Noordwaarts' is daarmee een prima boek, of je zelf nu ook weg bent van het hoge Noorden of niet.