Boekrecensie: Nood breekt wet

David van Bodegom
Prometheus
232
9789044615944

David van Bodegom heeft met 'Nood breekt wet' een bijzonder boek geschreven over Afrika, namelijk over de ervaringen van Tom van Naemen, een jonge tropenarts in Ghana. Een verhaal met een bijzondere wending, in ieder geval niet zoals je die zou verwachten.

Tom van Naemen heeft altijd al de wens gehad om als arts in Afrika te gaan werken. Na jaren gestudeerd te hebben komt dan eindelijk zijn kans. Redelijk onbezonnen begint hij aan zijn avontuur, maar langzaam neemt Afrika hem in zijn greep. Het werk gaat hem goed af, wel verliest hij langzaam zijn Nederlandse -en westerse- houding en past hij zich steeds meer aan aan de lokale gebruiken, zowel persoonlijk als in het werk. Toch verloopt niet alles op rolletjes: patiënten gaan dood terwijl zij goed behandeld hadden kunnen worden, hier komen echter de lokale tradities om de hoek waar Tom van Naemen aan moet wennen. Maar ook met Tom van Naemen zelf gaat het niet altijd goed: ziektes, discussies, ruzies, romances, en al het andere wat een jonge tropenarts in Afrika nog meer mee kan maken.

'Nood breekt wet' is met een dermate groot detail geschreven dat je bijna zou zeggen dat het de eigen ervaringen van David van Bodegom zijn. Voor een deel is dit ook zo, David van Bodegom is namelijk jarenlang arts geweest in Ghana. Veel informatie in het boek: ziektes, behandelingen, e.d. zullen dan ook op waarheid zijn gebaseerd. Toch is het verhaal behoorlijk geromantiseerd. Desalniettemin geeft het een goed beeld van de cultuur in Ghana. Zeker ook wat betreft het werken in een missieziekenhuis. Toch zijn ook verschillende delen van het werk van de fictieve tropenarts Tom van Naemen ook geromantiseerd en waarschijnlijk mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is. Neemt niet weg dat het een erg bijzonder boek is, dat heel makkelijk leest. Met name door de korte hoofdstukjes tussendoor die al een klein blik in de toekomst geven, zorgen ervoor dat de lezer getriggerd wordt om verder te lezen: je wilt gewoon weten wat er met Tom van Naemen gebeurt en hoe het afloopt. Kortom, 'Nood breekt wet' is een bijzonder boek dat zeker een aanrader is voor artsen die overwegen in de tropen te gaan werken.