Boekrecensie: Nachttrein naar Lissabon

Pascal Mercier
Wereldbibliotheek
414
9789028423800

Wanneer docent Raimund Gregorius een Portugese vrouw tegen het lijf loopt verandert zijn hele leven. In een opwelling besluit hij zijn klas te verlaten om zijn hoofd leeg te maken. In een boekhandel ziet hij een Portugees boek liggen. Na met woordenboeken de eerste teksten uit het boek vertaald te hebben, besluit hij op zoek te gaan naar de schrijver van het boek.

De reis brengt Raimund Gregorius vervolgens per trein naar Lissabon. In Lissabon pluist hij het leven van de arts en verzetsstrijders Amadeu uit en komt hij langzaam tot besef wat hij eigenlijk met zijn eigen leven aanmoet. Tijdens zijn zoektocht naar Amadeu, de schrijver van het Portugese boek, ontmoet hij veel bekenden van hem. Allen die iets uit zijn leven weten, waardoor Gregorius langzaam degene wordt met de meeste kennis van Amadeu.

Hoewel 'Nachttrein naar Lissabon' een buitengewoon goed geschreven boek is, is het voor de gemiddelde lezer waarschijnlijk wel wat te taai. Met name de levensbeschouwelijke stukken tekst uit het Portugese boek zijn taai. Gelukkig zijn dit (meestal) niet al te lange passages, waardoor de afwisseling tussen de zoektocht van Gregorius en het werkelijke verhaal precies goed is. 'Nachttrein naar Lissabon' geeft tussen de regels door veel beschrijvingen van Portugal en Lissabon, maar kan in geen opzicht een reisboek genoemd worden. Daarvoor mist het boek een zekere mate van detail. Desalniettemin geeft het boek, op een bijzondere manier, een interessant kijkje in het verleden van Portugal.