Boekrecensie: Miss yellow hair, hello!

Iris Hannema
De Arbeiderspers
216
9789029588867

Als freelance journalist heeft Iris Hannema al veel landen kunnen afvinken. In 'Miss yellow hair, hello!' beschrijft Iris Hannema haar ervaringen tijdens het reizen, zowel de leuke als de minder leuke, welke ze aanvult met tips uit eigen hand. Hierdoor is 'Miss yellow hair, hello!' meer dan alleen een reisboek.

Het centrale thema in 'Miss yellos hair, hello!' lijkt wel seks, drugs en rock-en-roll te zijn. Relaties had Iris Hannema bijvoorbeeld in Cuba, Peru, Brazilie en Israël. Drugs gebruikte ze onder andere in Peru en Pakistan. En feesten deed ze eigenlijk overal. Met als uitschieter in Israël, waar Iris Hannema net uit het ziekenhuis was ontslagen, maar door collega's mee werd genomen om te stappen en de volgende dag bij de douane op het vliegveld er achter kwam dat ze alleen nog maar een jasje aanhad, terwijl die toch echt uit moest voor de scan. Dit is eigenlijk ook de hele toon van het boek: alles wordt namelijk aan de hand van haar eigen ervaringen beschreven. Bij sommige hoofdstukken had iets meer diepgang zeker op zijn plaats geweest om de beschreven situatie beter over te laten komen. Neemt niet weg dat de reis over de Amazone, de verkenning van een Japans eiland, of het gefeest van het Braziliaanse carnaval niet interessant zijn. In tegendeel, die zijn juist heel erg interessant.

Doordat Iris Hannema het voornamelijk bij haar eigen ervaringen heeft gelaten, leest 'Miss yellow hair, hello!' wel heel erg makkelijk. De lezer kan zich makkelijk verplaatsen in haar schoenen en wordt zo echt deelgenoot op de reizen die Iris Hannema heeft gemaakt. Een leuke aanvulling zijn daarbij de foto's achterin het boek.