Boekrecensie: Mijn thuis

Waris Dirie
Boekerij
310
9789022557433

Waris Dirie, bekend fotomodel, zet zich in voor het stoppen van vrouwenbesnijdenis. Een strijd waar zij zich vol overgave voor inzet, maar waar ze toch nog veel weerstand ondervindt van onder andere regeringsleiders. Maar ook een strijd die toch ook volop in de belangstelling staat, zo wordt haar eerste boek 'Mijn woestijn' verfilmd waarbij Waris Dirie er op stond dat het geen speelfilm zou worden, maar een realistisch beeld zou vormen van de hedendaagse Afrikaanse cultuur met betrekking tot vrouwenbesnijdenis. Dit alles staat beschreven in 'Mijn thuis'.

Hoewel vrouwenbesnijdenis het terugkerende thema is in 'Mijn thuis' staat ook Afrika op een prominente plek in het boek. Tijdens het reizen door vraagt Waris Dirie zich namelijk af waar ze wil wonen. Hoewel ze het idee in eerste instantie beangstigend vindt, komt ze iedere keer toch weer uit in Afrika. Het is en blijft haar thuis. Daarbij haalt ze verschillende moeilijke onderwerpen aan. Althans, moeilijk, moeilijk voor Afrikaanse begrippen. Hoewel het verhaal natuurlijk maar van één kant wordt belicht, beschrijft Waris Dirie namelijk wel op een zeer overtuigende wijze de problemen binnen de ontwikkelingshulp. Problemen waar zij zich maar al te graag voor in zou willen zetten. Problemen waar zij zich uiteindelijk ook mee bezig zal gaan houden. In de loop van het boek vallen immers de stukjes langzaam op haar plaats. Alleen strijden voor het voorkomen van vrouwenbesnijdenis werkt niet, er ligt namelijk meer aan ten grondslag. Het bekende vis en de hengel verhaal. Uiteindelijk besluit Waris Dirie daarom dat zij niet alleen informatie moet geven, maar ook actief de vrouwen moet gaan helpen. Een nobel streven, dat met haar energie wel moet lukken. Jammer is alleen dat het boek hier eindigt en de lezer in het ongewisse laat over het succes van haar nieuwe aanpak.

Het autobiografisch geschreven boek geeft, net als 'Mijn woestijn' een kijkje in de wereld van het modellenleven. Hoewel Waris Dirie haar roem en rijkdom heeft vergaard in deze wereld verafschuwt ze hem tegenwoordig. Een relaas volgt over alle nadelen van het modellen werk. Wat dat betreft is 'Mijn thuis' een goed vervolg op 'Mijn woestijn', wat voornamelijk over het doorbreken in de modellenwereld ging.