Boekrecensie: Mijn droom van Afrika

Corinne Hofmann
Boekerij
272
9789022561669

In 'Mijn droom van Afrika' reist Corinne Hofmann terug naar haar geliefde Afrika. Drie reizen die haar relatie met Afrika weer doen opbloeien. Maar ook reizen waarbij ze op zoek gaat naar herinneringen. 'Mijn droom van Afrika' is te lezen als losstaand boek, maar is meer op zijn plaats na het lezen van 'De blanke Masai', 'Terug uit Afrika' en 'Weerzien in Kenia'.

'Mijn droom van Afrika' bestaat uit drie delen. In het eerste deel reist Corinne Hofmann naar Namibië waar ze deelneemt aan een voettocht door het noorden van Namibië. Een tocht die haar weer doet ervaren hoe bijzonder Afrika toch is. In het tweede deel beschrijft Corinne Hofmann het verhaal van een aantal bewoners uit de sloppenwijken van Mombassa. Verhalen waarbij de bewoners zijn opgeklommen van bedelaars tot zelfstandige ondernemers. Van een met HIV geïnfecteerde bewoner die tegenwoordig met het verkopen van groente haar geld verdient tot de leden van een voormalige bende die tegenwoordig een ijzerhandel runnen. Het derde deel van het boek beschrijft het weerzien van haar exman Lketinga. Waarbij ook Napirai, hun dochter, voor het eerst teruggaat naar Afrikaanse bodem om haar vader te zien. Een emotioneel weerzien volgt.

Hoewel 'Mijn droom van Afrika' een logisch vervolg is op 'Weerzien in Kenia', is het van mindere kwaliteit. Hoewel de verhalen in de eerste twee delen uiteraard bijzonder zijn, is het meer vulling van het boek dan dat het daadwerkelijk een doel dient. Als opvolger van 'Weerzien in Kenia' had daarom alleen het derde deel prima volstaan. Het had vollediger geweest als Corinne Hofmann had beschreven wat ze met de ervaringen uit de eerste twee hoofdstukken heeft gedaan. Neemt niet weg dat het boek makkelijk is geschreven en daardoor prettig leest.