Boekrecensie: Lonely Planet - Het verhaal van een grensverleggend bedrijf

Tony & Maureen Wheeler
Spectrum
288
9789049105792

'Lonely Planet. Het verhaal van een grensverleggend bedrijf' is geen reisboek en toch eigenlijk weer wel. Het is namelijk een autobio-grafisch verhaal over Tony & Maureen Wheeler, de oprichters van Lonely Planet. En ja, om Lonely Planet op te richten moest er immers veel gereisd worden.

In het boek, dat voornamelijk is geschreven door Tony Wheeler, staan het managen van Lonely Planet, het privé leven van Tony & Maureen Wheeler alsook de verschillende reizen die zij beide hebben gemaakt door de jaren heen centraal. Erg goed hierbij is dat er geen blad voor de mond wordt genomen: ook de negatieve punten uit de geschiedenis van Lonely Planet worden besproken. Zo komen de problemen met verschillende schrijvers van Lonely Planet meermalen aan bod alsook de problemen die tussen Tony & Maureen speelden. Door deze eerlijkheid is het een erg geloofwaardig boek.

Het leuke van het boek is dat er ontzettend veel reizen in besproken worden, erg kort dat dan weer wel. Maar de vele tips en het kijkje achter de schermen over het leven van een reisboeken-schrijver geeft een bijzondere draai aan de reizen in dit boek. Maar bovenal geeft het boek de bedrijfsgeschiedenis van Lonely Planet weer. Wie had ooit gedacht dat na een wereldreis in 1972, Tony & Maureen met nog maar een paar cent op zak uitgevers zouden worden van een van de bekendste reisboeken ter wereld. Dat dit niet zonder slag of stoot ging wordt duidelijk in 'Lonely Planet. Het verhaal van een grensverleggend bedrijf'. Hoewel het merk Lonely Planet in de hele wereld bekend is, weten maar weinig mensen hoe veel werk Tony & Maureen hebben moeten verzetten om Lonely Planet te krijgen waar het nu is. Na het lezen van dit boek zul je dan ook weinig anders kunnen dan respect voor deze twee avonturiers opbrengen.

Het boek is echter wel wat chaotisch geschreven: het springt regelmatig van de hak op de tak, waarbij behoorlijke sprongen in de tijd worden gemaakt. Hierdoor moet je af en toe behoorlijk schakelen en is het centrale verhaal soms ver te zoeken. Maar al met al is het een alleraardigst boek. Niet voor de doorgewinterde reisboekenlezers, maar wel voor mensen met een interesse in het combineren van een bedrijf en het regelmatig reizen. Of als je gewoon geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Lonely Planet.