Boekrecensie: Lonely Planet's guide to travel writing

Don George
Lonely Planet
304
9781741047011

De 'Lonely Planet's guide to travel writing' is geen reisboek, sterker nog het is eigenlijk geeneens een leesboek, maar meer een lesboek. Toch verdient dit boek een plekje op deze website, het kan namelijk worden gezien als een soort bijbel voor een ieder die van plan is om reisboekenschrijver te worden of al is.

De 'Lonely Planet's guide to travel writing' bestaat uit drie delen. Het eerste deel geeft tips over hoe je een reisverhaal het beste kunt schrijven. Opzich zijn al deze tips vrij voor de hand liggend, wat dit eerste wel interessant maakt is de afsluiting: namelijk een groot aantal interviews met internationaal bekende reisboekenschrijvers. Het tweede deel bestaat uit een hoofdstuk dat tips geeft over hoe je verder moet na het schrijven: hoe om te gaan met uitgevers. Dit is een erg handig deel. Ook dit tweede deel wordt afgesloten met een hoofdstuk met een groot aantal interviews met bekende uitgevers. Het derde deel van de 'Lonely Planet's guide to travel writing' is een praktisch hoofdstuk met allemaal adresgegevens van uitgevers, organisaties en websites die van belang kunnen zijn voor potentiële reisboekenschrijvers.

Nadeel van het boek is dat het volledig is geschreven, gericht op de Engelse, Amerikaanse en Australische markt. Sommige tips zijn dan ook specifiek voor deze markten, en afwijkend voor de Nederlandse markt. Toch is het boek over het algemeen een zeer nuttig boek. Eigenlijk zou iedere reisboekenschrijver in spé dit boek gelezen moeten hebben. Er staan namelijk een heleboel do's & don'ts in. Ook enkele schrijvers van boeken waar een recensie over is geschreven op 2theworld zouden veel aan dit boek gehad kunnen hebben.