Boekrecensie: Licht in mijn hoofd

Sjaak Bral
Rap
174
9789060055557

In 'Licht in mijn hoofd' is een verzameling korte reiservaringen van Sjaak Bral gebundeld. Verhalen waarin Sjaak Bral de hele wereld over reist, van een taxiritje naar Schiphol, tot een bijna dood ervaring aan boord van een boot in de Filipijnen. Reizen die allen anders lopen dan gepland.

Hoewel Sjaak Bral veel aandacht besteedt aan de reis naar zijn bestemming, vindt het echte 'avontuur' pas echt plaats op de plek van bestemming. Zo beschrijft hij bijvoorbeeld zeer uitvoerig zijn ervaring met een hoertje in Thailand, of zijn trip op een hallucinerende cactus in Mexico (waar ook de titel van het boek van af is geleid). Een vaak terugkerend thema in het verhaal is zijn drang naar seks, niet alleen in Thailand, maar ook in Mexico, Nigeria en Nederland gaat het over zijn seksuele escapades. In een doorsnee reisboek zou je hier al snel genoeg van krijgen. 'Licht in mijn hoofd' geeft echter op een humoristische manier de reiservaringen van Sjaak Bral weer, zelfs zijn eigen seksuele ervaringen. Daarnaast weet Sjaak Bral haast op een psychologische wijze een kijkje te geven in de keuken van de Haagse cultuur: rauw maar recht voor z'n raap.

Sjaak Bral heeft met 'Licht in mijn hoofd' een bijzonder boek geschreven. Een boek dat uitnodigt om gelezen te worden. Dit is uitermate gunstig voor het verhaal, je wilt niet alleen weten hoe het afloopt, het leest namelijk ook nog eens erg prettig. Kortom, een boek dat gelezen zou moeten worden door een ieder die van reizen houdt, of daar graag over leest.