Boekrecensie: Kleine filosofie van het fietsen

Peter Delpeut
Uitgeverij Augustus
160
9789045704906

In 'Kleine filosofie van het fietsen' reist Peter Delpeut, samen met zijn vrouw drie maanden door Amerika. Van Orlando tot San Francisco. Althans, dat is het plan. Onderweg blijkt al snel dat er allerlei obstakels genomen dienen te worden. De grootste is misschien nog wel het psychische obstakel. Zo kan Peter Delpeut de auto maar niet uit zijn hoofd zetten.

In de drie maanden durende fietstocht blijken ook de fiets en de natuur een grote tegenstander te zijn. Toch weten Peter Delpeut en zijn vrouw alle obstakels te overwinnen. Neemt niet weg dat ze nooit in San Francisco aankomen. Te meer doordat ze te veel genieten van de landschappen. Dat is ook precies hoe Peter Delpeut zichzelf beschrijft in één van de columns aan het einde van het boek: 'in between'. Fietsers slaan immers niets over. Dit aspect van het fietsen komt dan ook goed naar voren in het boek. Met geur en kleur weet Peter Delpeut deze ervaringen van 'er tussenin' over te brengen. Iets dat het boek een stuk levendiger maakt voor de lezer.

Echter is het avontuur dat Peter Delpeut en zijn vrouw in Amerika beleven niet heel bijzonder. In die zin dat ze geen bijzondere dingen meemaken. Het fietsverhaal zelf is dan ook een redelijk standaard verhaal. Dit wil echter niet zeggen dat het geen bijzonder boek is. Juist door de combinatie van zijn eigen fietsreis met die van historische beschrijvingen van onder andere Karl Kron maken het boek meer dan de moeite waard. Het geeft een kijkje achter de schermen waarom mensen fietsen, waarom Peter Delpeut fietst. Hierdoor onderscheidt 'Kleine filosofie van het fietsen' zich zeker van het gemiddelde fietsverhaal. Kortom, voor fietsliefhebbers meer dan de moeite waard. Voor niet fietsliefhebbers misschien iets te veel fietshistorie, maar daardoor juist wel weer meer begrijpbaar.