Boekrecensie: Japanners komen nooit te laat

Gijs van Middelkoop
Elmar B.V.
268
9789038925554

Na twee fietsreizen door Amerika was het tijd voor iets anders. Gijs van Middelkoop besluit om samen met zijn vriendin door Japan te gaan fietsen. Voor iemand die van rust, stilte en de natuur houdt, is dat best een opmerkelijke keuze. Toch won de fascinatie voor het onbekende het en niet veel later zaten ze met fiets en al in het vliegtuig.

Met de instructies van de taalles nog vers in hun hoofd, begonnen ze vol goede moed aan hun reis. Niet dat ze veel aan deze instructies hadden, of aan het vertaalboek dat ze mee houden genomen, de communicatie bleek namelijk verdraaid lastig. Ofwel men sprak geen woord Engels, of ze wilden deze vriendelijke buitenlanders niet beledigen. Meer dan eens moesten Gijs en zijn vriendin dan ook met handen en voeten duidelijk maken wat ze wilden. Hoe verder ze buiten de stad kwamen, hoe meer dit nodig was. Zeker wanneer ze door Jan-en-alleman worden aangesproken. Op het Japanse platteland zijn twee fietsende buitenlanders dan ook nog een echte bezienswaardigheid. Overigens hebben Gijs en zijn vriendin zich wel behoorlijk verkeken op het fietsen in Japan. Ja, de natuur is geweldig, de mensen zijn aardig. Maar die tunnels. Op de fiets weten ze er een aantal te omzeilen, maar ontkomen doen ze er niet aan.

Gelukkig gaat het boek niet alleen maar over het fietsen. Gijs en zijn vriendin maken verschillende uitstapjes, van Mount Fuji tot een traditionele theeceremonie. Met groot detail wordt beschreven hoe tradities in de hedendaagse cultuur zijn vervlochten. Daar tussendoor is voldoende ruimte overgebleven voor de soms hilarische anekdotes van Gijs zelf: van de 'romantische' communicatie met zijn buurvrouw in het sumoworstelstadion tot languit op de vloer liggen na een nachtelijk toiletbezoek.

Voor de lezers die overigens denken dat Gijs en zijn vriendin heel Japan door fietsen: nee, dat doen ze niet. Sterker nog, ze hebben slechts een klein deel gefietst. In het tweede deel van het boek pakken ze vanuit Tokyo zelfs de kogeltrein. Maar ook juist dat hoort bij een reis door Japan. Hierdoor is het boek meer dan alleen een fietsreis door Japan. Dat de fiets centraal staat als vervoermiddel doet er eigenlijk niet toe. De lezer leert Japan namelijk in al haar facetten kennen. Daarmee heeft Gijs van Middelkoop ook met 'Japanners komen nooit te laat' een leuk en intrigerend boek weten te schrijven.