Boekrecensie: Italië op het spoor

Tim Parks
Singel Uitgeverijen
320
9789029587969

Al ruim 30 jaar woont en werkt Tim Parks in Italië. Voor zijn werk reist hij tegenwoordig bijna dagelijks van Verona naar Milaan. In de afgelopen 30 jaar heeft hij daardoor heel wat uren in de trein gezeten. Genoeg om een boek over te schrijven. En dat is precies wat hij heeft gedaan. In 'Italië op het spoor" heeft Tim Parks zijn 30 jaar ervaring op het Italiaanse spoor beschreven.

Ervaringen die beginnen met zijn woon-werkverkeer. Hierbij gaat het niet zozeer over de reis Verona - Milaan, maar geeft hij meer een beschrijving van de met weinig aandacht voor de reiziger ontworpen stations, het leven op het station, de treinen, zijn medereizigers, maar bovenal de ervaring om in Italië met de trein te reizen. Vervolgens komen ook verdere reizen aanbod: eerst naar Florence en later naar het zuiden. Hierbij gaat het telkens om het gehele plaatje en niet zozeer om de reis zelf. Of zoals Tim Parks zelf uitlegt: 'Italië op het spoor is geen reisboek'. Hij reist per trein om de cultuur van Italië te doorgronden. Waarom zijn de spoorverbindingen in het zuiden zo slecht in vergelijking met die in het noorden? Waarom wordt concurrentie van Trenitalia zo tegengewerkt? Allemaal vragen waar Tim Parks antwoord op geeft, waardoor hij Italië weet te doorgronden. Hoewel het contact met zijn medereizigers en de plaatselijke bevolking eigenlijk altijd positief is, wordt hij niet altijd begrepen. Immers is de trein in Italië toch nog steeds een weinig verkozen vervoersmiddel.

Hoewel 'Italië op het spoor' een zeer volledig en gedetailleerd boek is, er komen bijvoorbeeld heel wat historische feiten over Italië en de Italiaanse spoorwegen aan bod, is het met name het begin van het boek wat taai. Wanneer je echter eenmaal in het boek 'zit', leest het heel makkelijk. Met name de schrijfstijl van Tim Parks zorgt daarvoor: deze is namelijk informeel en luchtig, waardoor lastige onderwerpen makkelijk beschreven zijn. Kortom, een leuk boek om Italië vanuit een ander perspectief te leren kennen.