Boekrecensie: Italiaanse Toestanden

Stef Smulders
Uitgeverij Boekenbent
256
9789462035300

Een tijdje geleden ontvingen we een email met daarin de vraag of we een boek wilden recenseren a la Tim Parks. Dat is nog al wat, dachten we toen. Tim Parks is namelijk een legende, die meerdere succesvolle boeken over zijn leven in Italië heeft geschreven. Toen een aantal dagen later het boek ook daadwerkelijk op de deurmat lag, was onze verwachting dan ook hoog.

De 'Italiaanse Toestanden' beginnen al wanneer Stef Smulders en zijn partner Nico naar Pavia verhuizen, alwaar Stef een halfjaar zijn masterstudie Middeleeuwse Cultuur voort zal zetten. Maar, zoals ze zelf al schrijven: '...stiekem kriebelde er [toen al] een andere, nauwelijks uitgesproken wens: zouden we niet..., als we nu eens..., stel je voor dat...?' Al vrij snel na hun aankomst in Pavia gingen ze op huizenjacht, wat resulteerde in hun droomhuis. Althans, het huis stond er, maar voordat er een Bed & Breakfast in kon worden gevestigd, moesten er nog wel wat hobbels worden genomen: de titel van het boek doet zijn naam dan ook eer aan, het zijn namelijk echte 'Italiaanse Toestanden'.

Na vijf jaar, kijkt Stef Smulders terug: het kopen van een huis, de verbouwing en alle stress die daarbij kwam kijken, was het 't allemaal waard? Alle facetten van het nieuwe Italiaanse leven van Stef en zijn partner Nico komen daarbij aan bod, waarbij er veel aandacht is voor de karakteristieke Italianen. Vooroordelen die wij als lezer over Italianen hadden, worden bevestigd, terwijl andere juist ontkracht worden. Kleine discussies lopen uit in enorme conflicten, die op geheel Italiaanse wijze weer worden opgelost. Maar uiteindelijk zegeviert het Nederlandse koppel, en weten ze van hun oude villa een schitterend paradijs te maken.

Of de vergelijking met Tim Parks terecht is laten we even in het midden. Feit is in ieder geval dat het boek erg lekker leest en met veel humor geschreven is. Het is dan ook niet moeilijk om jezelf te midden van de verbouwing te wanen. Met als gevolg dat het boek een prima springplank is om zelf maar eens op bezoek te gaan om het resultaat van al die 'Italiaanse Toestanden' te aanschouwen. Wanneer wij dat gaan doen, geen idee. Maar we hebben er nu al zin in om eens langs te rijden.

Deze boekrecensie is geschreven na het ontvangen van een recensie exemplaar. Dit is echter niet van invloed geweest op onze mening. Meer informatie vind je in onze disclaimer.