Boekrecensie: In het spoor van Hemingway

Michael Palin
Ambo
228
9789041407009

In 'In het spoor van Hemingway' reist Michael Palin naar plekken waar de reislustige schrijver Ernest Hemingway ook is geweest. Op deze manier wil Michael Palin zich in het leven van Ernest Hemingway proberen te verplaatsen.

In 'In het spoor van Hemingway' reist Michael Palin naar Chicago, Italië, Spanje, Parijs, Key West, Kenia, Uganda, Cuba en het Amerikaanse westen. Allemaal plekken die van belang zijn geweest voor Ernest Hemingway, of hij heeft er iets bijzonders meegemaakt, zoals een granaataanslag tijdens de Eerste Wereldoorlog, twee vliegtuigongelukken in Afrika of hij heeft er een deel van zijn boeken geschreven. Maar ongeacht wat en/of waar Ernest Hemingway kwam, hij heeft altijd een behoorlijke indruk achtergelaten op de mensen met wie hij omging. Dit heeft er in geresulteerd dat zelfs tot op de dag van vandaag Ernest Hemingway op veel plekken nog vereerd wordt, of het nu in Cuba is waar zijn voormalige woonhuis in een museum is omgetoverd of in Parijs waar zijn logeeradres een toeristentrekker is geworden, overal kent men Ernest Hemingway nog.

Door het bezoeken van deze plekken krijgt de lezer een indruk hoe, maar vooral ook waarom Ernest Hemingway sommige keuzes in zijn leven heeft maakt. Althans, voor Michael Palin wordt het één en ander duidelijker. Door het beschrijven van de reis die Michael Palin maakt, en deze constant te vergelijken met hoe Ernest Hemingway het jaren geleden gehad zou hebben op die plek, vloeien heden en verleden naadloos in elkaar over. Nadeel is echter dat daardoor wel sommige essentiële informatie mist voor mensen die ook plekken uit het boek willen bezoeken (bijvoorbeeld hoe je er komt) en wordt er vaak voorbij gegaan aan de haast onmogelijkheid voor de gewone reiziger om een soortgelijke (reis)ervaring op te doen. Desalniettemin, is 'In het spoor van Hemingway' een alleraardigst boek, met name omdat de link met veel van zijn boeken wordt gelegd en de lezer duidelijkheid krijgt waarom sommige boeken zijn geschreven.