Boekrecensie: Ik was nooit in Isfahaan

Tommy Wieringa
De Bezige Bij
204
9789023418689

Tommy Wieringa beschrijft in 'Ik was nooit in Isfahaan' drie soorten reisverhalen: fictieve verhalen, waargebeurde verhalen en korte, zoals hij ze noemt, ansichten. Kortom, een bundel reisverhalen die Tommy Wieringa heeft samen weten te stellen aan de hand van zijn jarenlange reiservaringen.

Het eerste deel zijn een in eerste instantie wat vreemd ogende verhalen, waar naarmate de verhalen vorderen je er beter in komt te zitten. Het tweede, en naar onze mening beste deel van het boek schrijft Tommy Wieringa zoals je het wilt zien: kritisch en met oog voor detail. In soepele, maar korte verhalen weet Tommy Wieringa de geschiedenis van bijvoorbeeld Cambodja snel over te brengen. Het laatste deel zijn korte ansichten. Hierin beschrijft Tommy Wieringa een situatie vanuit slechts één oogpunt, mede daardoor zijn het heel herkenbare verhalen geworden voor de lezer. De rode draad van het boek is de dood. In verschillende verhalen vertelt Tommy Wieringa over de dood: er gaat iemand dood of hij kent iemand die dood is gegaan. Klink luguber maar dat is het helemaal niet. De luchtigheid waarmee Tommy Wieringa dit onderwerp behandelt is juist te prijzen.

Door het begin van fictieve verhalen, vraag je je in deel twee en drie van het boek af en toe af wat er nu nog werkelijkheid is. Dit is jammer, een betere splitsing van de fictie en non-fictie verhalen had op zijn plaats geweest. Neemt niet weg, dat de verhalen nog steeds buitgengewoon gedetailleerd zijn beschreven waardoor je je makkelijk in de schoenen van Tommy Wieringa kan verplaatsen. Een prima boek dus, wat snel weg leest.