Boekrecensie: Ik ben wel een type voor de tropen

Lars Meiners
Boekscout
224
9789088340505

Veel mensen dromen van het maken van een wereldreis. Als je het niet kan, dan is er niets leukers om lekker weg te dromen bij een boek dat een wereldreis beschrijft. 'Ik ben wel een type voor de tropen' is precies zo'n boek. Lars Meiners maakt samen met zijn vrouw een wereldreis, waarvan de avonturen in het boek zijn beschreven.

De reis gaat via Amerika naar Canada, Hawaï, Fiji, Nieuw-Zeeland en Australië en uiteindelijk ook nog naar Singapore. In Amerika en Canada reizen Lars Meiners en zijn vrouw met een gekochte camper, in Nieuw-Zeeland huren ze een camper en in Australië een auto. Tussendoor reizen ze ook nog met het vliegtuig, boot, taxi en andere vervoersmiddelen. Kortom, een jaar van ongerepte mogelijkheden.

Of toch niet, reizen blijkt helemaal niet zo rustgevend te zijn zoals zoveel mensen beweren. Van reizen raak je uitgeput. Alle nieuwe indrukken. Het constante zoeken naar geschikte plekken om te overnachten. Een constante verhoogde mate van paraatheid. Al deze zaken komen terug in het boek in de vorm van ongedierte, problemen met de camper, overvolle campings en ga zo maar verder. Toch mogen Lars Meiners en zijn vrouw niet klagen.

'Ik ben wel een type voor de tropen' is een boek dat makkelijk weg leest, het is met humor geschreven en geeft een goede kijk in de keuken van een wereldreiziger. Hoewel het begrijpelijk is dat er bepaalde keuzes gemaakt zijn wat betreft de beschreven ervaringen, is het eigenlijk jammer dat er niet meer van de reis is beschreven. En hoewel de lezer zich makkelijk kan verplaatsen in de schoenen van Lars Meiners hadden een paar foto's het verhaal helemaal af gemaakt. Neemt niet weg dat het een leuk en goed geschreven boek is over een bijzondere reis.