Boekrecensie: Grenzeloos verliefd

Martine Bruynooge
The House of Books
320
9789044331820

De verhalen van de Nederlandse jonge vrouwen met een buitenlandse partner zijn al bekend van het tv programma grenzeloos verliefd. Freelance journalist Martine Bruynooge heeft de koppels van tv vervolgens geïnterviewd, met als resultaat 16 romantische verhalen. Met dit boek komen we nog beter te weten wat deze vrouwen meemaken in hun nieuwe leven in het buitenland.

De vrouwen en hun partners vertellen apart van elkaar hoe ze elkaar hebben leren kennen, hoe het nu met ze gaat en beschrijven hun toekomstbeeld. Na ieder verhaal volgt een beschrijving van de vrouw en haar partner, zoals hun broers en zussen, maar ook een antwoord op de vraag wat mooi, leuk of vreemd is aan het land van de partner, waardoor je een nog beter beeld krijgt van deze vrouwen en hun partners. Daarnaast bevat het boek foto's van de koppels bij al dan niet bijzondere gebeurtenissen, zoals een bruiloft, na de bevalling, of voor het eerst in de Nederlandse sneeuw met partner. Het boek eindigt met een interview met de makers van grenzeloos verliefd, waarin ze een antwoord geven op vragen over hun droombaan als regisseur van 'grenzeloos verliefd'.

Leuk aan het boek is dat enerzijds duidelijk de individuele verhalen naar voren komen (met nieuwe informatie, die we nog niet wisten van tv), maar daarnaast worden ook de overeenkomsten beschreven; hebben deze vrouwen die een liefde op afstand hebben en hun leven in Nederland achter zich kunnen laten iets gemeen, ondanks de totaal verschillende bestemmingen? Kortom romantische waargebeurde verhalen om van te genieten.