Boekrecensie: Gin-Tonic & Cholera

Femke van Zeijl
Artemis & Co
368
9789047200604

In 'Gin-Tonic & Cholera' beschrijft Femke van Zeijl het leven in 6 Afrikaanse steden. Een onderwerp dat erg actueel is: Afrika is namelijk in hoog tempo aan het verstedelijken.

Voor het boek reist Femke van Zeijl naar Luanda (Angola), Bukavu (Congo), Ibadan (Nigeria), Jinja (Uganda), Maputo (Mozambique) en Bobo-Dioulasso (Burkina Faso). Om het leven in deze Afrikaanse steden goed te kunnen doorgronden, verblijft ze geruime tijd in elke stad en heeft ze veel contact met de lokale bevolking. Juist dit laatste geeft het boek zijn kracht: door de vele verhalen van de lokale bevolking te schetsen, krijgt de lezer een goed beeld van het hedendaagse leven in de Afrikaanse stad.

Zo blijkt een door oorlog verwoeste stad als Luanda juist een zeer dure en door rijkdom geleefde stad te zijn. Dit in tegenstelling tot Bukavu, waar oorlog een immer groeiend probleem is. Niet alleen door de constant aanhoudende dreiging van aanvallen van rebellen maar ook door de psychologische problemen waar veel oorlog-slachtoffers mee kampen. Terwijl in Ibadan de tweedeling tussen Christendom en Islam algemeen geaccepteerd is, dit in tegenstelling tot de hedendaagse Westerse normen en waarden.

Hoewel de beschrijvingen van de verschillende steden sterk verschillend zijn, lopen er door het boek ook een aantal centrale thema's, namelijk godsdienst en religie, seksualiteit, maar vooral armoede: hoe moet de lokale bevolking rondkomen. In Mozambique volgt Femke van Zeijl bijvoorbeeld een aantal straatjongens in een - zelfs voor de lokale bevolking - gevaarlijke wijk. Dit contact, maar ook het wederzijdse vertrouwen dat Femke van Zeijl tijdens haar verblijf opbouwt maakt het boek uniek.

'Gin-Tonic & Cholera' is een erg goed boek: de lezer kan dankzij het boek een beeld vormen van het echte leven in de Afrikaanse stad. Zeker voor mensen die geïnteresseerd zijn in het echte Afrika, en niet alleen in het toeristische Afrika (savanne en wilde dieren) is 'Gin-Tonic & Cholera' een aanrader.