Boekrecensie: De windvanger

William Kamkwamba & Bryan Mealer
Boekerij
320
9789022553794

'De windvanger' gaat over het leven van William Kamkwamba. Een boerenzoon uit Malawi. William Kamkwamba en zijn familie hadden het niet breed, maar hoefden ook niet te klagen. Totdat in 2001 de hongersnood toesloeg. In het boek wordt uitvoerig verteld hoe William en zijn familie deze periode hebben overleefd. In het begin is het verhaal hierdoor wat taai, maar eenmaal in de flow van het verhaal wil je gewoon weten hoe het afloopt.

Eenmaal van school, besluit William om niet stil te blijven zitten en zet zijn studie voort in de plaatselijke bibliotheek. Al snel wordt hij geïntrigeerd door het opwekken van energie en besluit hij zelf een windmolen te bouwen. Eerst een kleintje om te kijken of het lukt, daarna een grotere. Volledig van afval. Hiervoor stroopt hij de schroothopen van een oude garage af. Hierdoor komt hij als 'gek' te boek te staan in het dorp. Maar William houdt vol en bouwt verder aan zijn windmolen. Mede door zijn vrienden weet hij uiteindelijk alle onderdelen bij elkaar te krijgen en blijkt de windmolen in staat om met behulp van een fietsdynamo elektriciteit op te wekken. Met behulp van zijn boeken maakt hij daarna ook nog een schakelaar en een stroomonderbreker die zijn huis tegen brand moeten behoeden. Hoewel de dorpsbewoners nog wel wat huiverig zijn, krijgt William wel steeds meer bewondering voor zijn windmolen. Helemaal als zijn verhaal op internet komt te staan en het opgepikt worden door TEDGlobal, waar William wordt uitgenodigd om zijn verhaal te vertellen in Arusha.

'De windvanger' laat zien dat niets onmogelijk is. Zelfs in tijden dat een land zwaar te lijden heeft door een hongersnood, liggen er nog kansen op vooruitgang. De windmolen van William zorgde er namelijk voor het huis van zijn familie 's avonds licht had, waardoor hij langer kon lezen in zijn boeken. Later zou de internationale aandacht ervoor zorgen dat er meer windmolen en vooral ook zonnepanelen in zijn dorp in gebruik genomen werden. Hierdoor hoefde men nooit meer honger te lijden. Kortom, verandering ligt dichterbij dan je zou denken. Je moet alleen de juiste kansen krijgen en ook benutten. 'De windvanger' is het verhaal van één Afrikaan die vele andere Afrikanen hoop op een betere toekomst heeft gegeven.