Boekrecensie: De reus ontwaakt

Wim Jansen
Vior Webmedia V.O.F.
224
9789082209006

Brazilië had lange tijd één van de snelst groeiende economieën ter wereld. Lange tijd, want de overheid bleef maar geld uitgeven, zoveel dat het nu op is. Brazilië staat daardoor te schudden op zijn grondvesten. Wim Jansen beschrijft in 'De reus ontwaakt' het verhaal dat hier achter zit: met het openbaar vervoer reist Wim Jansen naar alle uithoeken van Brazilië om daar met mensen uit alle lagen van de bevolking te spreken over het huidige Brazilië.

Het boek begint echter met een hoofdstuk over Salvador de Bahia, waar Wim Jansen een maand verblijft in verband met een taalcursus. Maar daar werkt hij niet alleen aan zijn taal, maar gaat hij ook op zoek naar de vrouw op een foto die hij 30 jaar eerder heeft gemaakt. Hoewel de vrouw onvindbaar is, spreekt hij wel mensen uit die tijd. Een halfjaar later staat Wim Jansen, samen met zijn eigen vrouw Karin opnieuw in Salvador. Ditmaal op het punt om aan een drie maanden durende reis door Brazilië te beginnen.

Tijdens deze reis wordt er zo min mogelijk in hotels geslapen, maar bij mensen thuis. Hierdoor wordt er makkelijk contact gelegd met de lokale bevolking. Meer dan eens zorgen deze huiseigenaren voor rondleidingen en contacten. Ook meer dan eens worden ze voor gek uit gemaakt te willen lopen of fietsen. Slechts één keer komen ze daardoor in de problemen, wanneer er opeens een man met een mes voor ze staat. Verder ziet de reis door Brazilië er eigenlijk probleemloos uit. Hoewel het vissen naar piranha's niet helemaal goed ging toen Wim Jansen de vis van de haak moest halen waardoor de piranha een stuk uit de pink van zijn vinger wist te bijten. En dan waren daar natuurlijk nog de protesten tegen de regering waarin ze verzeild raakten.

De veranderde situatie in Brazilië wordt mooi omschreven door een ervaring die Wim Jansen meemaakte in een bus: buschauffeurs speelden vaak voor eigen rechter. Iets zeggen van hun rijstijl zorgde er vaak voor dat de buschauffuer niet meer voor je stopte. Hierdoor is men de arrogante houding van de chauffeurs maar gaan pikken. Totdat er een collectief ontstond en de buschauffeur onder druk wel moest toegeven. Brazilië in het klein. De regering van Brazilië is namelijk erg corrupt. Wim Jansen wil aan het einde van het boek over de weg naar Frans Guyana. Op de kaart staat de weg aangegeven. Vele miljoenen zijn er aan gespendeerd, maar of de weg er ook echt ligt...

Wim Jansen heeft met 'De reus ontwaakt' een mooi verhaal geschreven over Brazilië. Niet alleen geeft het boek veel tips over reizen in Brazilië, ook de achtergronden van het veranderende Brazilië komen veelvuldig aan bod. Hierdoor heeft het boek een prettige mix van persoonlijke ervaringen, feiten en meningen van anderen. Kortom, zoals op de achterkant van het boek valt te lezen: 'De reus ontwaakt' is te lezen als een overlevingsgids voor Brazilië op het gebied van reizen, eten en drinken, slapen en genieten.

Deze boekrecensie is geschreven na het ontvangen van een recensie exemplaar. Dit is echter niet van invloed geweest op onze mening. Meer informatie vind je in onze disclaimer.