Boekrecensie: De hele weg bergaf

Edward Enfield
Heinen
175
9789086801015

'De hele weg bergaf' is een bijzonder boek. Niet alleen omdat de reis opzich bijzonder is: met respect, maar wie reist er immers op zijn 61ste nog fietsend door Frankrijk? Maar het boek is vooral bijzonder omdat de manier van schrijven erg leuk is. Dit begint al bij het voorwoord dat geschreven is door de zoon van Edward Enfield: een lasterlijke introductie op zijn vader waarbij hij zich afvraagt of de reis echt is of niet, iets dat hij en wij waarschijnlijk nooit te weten komen. Echter, het boek beschikt over dermate veel details dat het naar onze mening wel echt moet zijn.

Het eerste hoofdstuk van het boek beschrijft de geboorte van het idee om door Frankrijk te fietsen. Tijdens een boottocht met vrienden moeten ze zo vaak bij sluizen vreemde toeren uithalen dat ze besluiten om van sluis naar sluis te fietsen om daar hun vrienden op te wachten. Het fietsen over de jaagpaden bevalt zo goed dat Edward Enfield en zijn vrouw korte tijd later samen een fietsvakantie langs verschillende wateren in Frankrijk maken. Ditmaal nog op doodnormale fietsen en met maar weinig uitrusting. In het derde hoofdstuk begint de daadwerkelijke reis: vanuit Engeland per fiets naar de Middellandse Zee. Een zware taak, zeker gezien het landschap, de hitte en zijn (met respect) leeftijd. Maar hij voltooid zijn reis, zonder noemenswaardige problemen. Waarbij Edward Enfield tijdens het fietsen ook veel van de Franse cultuur beschrijft. Zijn fietservaring schrijft hij op een bijzondere manier op, waardoor zelfs niet fietsers veel hebben aan tips en trucs van zijn hand.

Met name door de vallen-en-weer-opstaan reiservaring is dit boek op veel momenten haast hilarisch te noemen. Slechts voor weinig schrijvers is deze manier van schrijven weggelegd. 'De hele weg bergaf' leest dan ook erg makkelijk weg. Om te concluderen met de woorden van Edward Enfield: 'Ik sta er niet op dat alle lezers nu meteen naar de Middellandse Zee moeten fietsen. Ik heb geprobeerd hen een duwtje in de rug te geven als het idee hen aanstaat, maar het doet me evenveel plezier als ze vinden dat ik hen de moeite heb bespaard en hen de kans heb gegeven het vanuit hun luie stoel en zonder zweet en tegenwind te doen.'