Boekrecensie: De andere kant van de wereld

Rudi Rotthier
Atlas-Contact
320
9789045004808

In 'De andere kant van de wereld' maakt Rudi Rotthier de reis waar zijn opa jaren van heeft gedroomd: eilandhoppen in de Stille Zuidzee. En niet zomaar eilandhoppen, maar liefst 31 eilanden bezoekt Rudi Rotthier op zijn reis door deze onbekende wereld. Van Samoa tot Bora Bora en van Tahiti tot aan Paaseiland.

'De andere kant van de wereld' lijkt erg op 'De gelukkige eilanden' van Paul Theroux. Waarbij het verschil 'm met name zit in de beschrijving van het avontuur. Waar Paul Theroux een gezonde mix van reizen en ervaringen combineert met de geschiedenis en gesprekken met lokale bewoners, beschrijft Rudi Rotthier voornamelijk de geschiedenis en het contact met de bevolking en veel minder het avontuur van het reizen. Dat is enerzijds jammer, omdat de 31 eilanden die Rudi Rotthier bezoekt voor menig lezer altijd een droombestemming zullen blijven, waardoor een volledigere reisbeschrijving beter had ingespeeld op deze wegdromende lezers. Wil niet zeggen dat er helemaal geen reiservaringen staan beschreven, want die zijn er wel degelijk: ervaringen op de boot, het wachten op het vliegveld, lopen door de jungle, etc. Dit had alleen wat uitgebreider gemogen. Nu is het boek voornamelijk een presentatie van feiten, weliswaar op een hele natuurlijke en prettige manier. Het boek leest bijvoorbeeld erg makkelijk, waardoor je dus door een mix van feiten en gesprekken snel wegwijs wordt in de bijzondere wereld van de Stille Zuidzee.

Door deze gedetailleerde beschrijving benoemt Rudi Rotthier verschillende knelpunten die spelen in de Stille Zuidzee: de eilanden stromen leeg, de immer gaande conflicten op sommige eilanden tot zelfs het einde van sommige eilanden. Zoals gezegd, beschrijft hij dit voornamelijk aan de hand van gesprekken met de lokale bevolking. Wat telkens weer blijkt is dat er onder de schoonheid van de eilanden toch vaak een hoop ellende schuil gaat.

Kortom, 'De andere kant van de wereld' is een interessant boek, dat ondanks dat er meer reisavontuur in beschreven had mogen zijn, een kijkje geeft in het leven op de eilanden van de Stille Zuidzee. Het boek werkt redelijk goed om bij weg te dromen, zeker in combinatie met bijvoorbeeld 'De gelukkige eilanden' van Paul Theroux, en mag zeker niet missen bij potentiële eilandgangers om ook de andere kant van het verhaal te weten te komen.