Boekrecensie: Cerro Torre

Reinhold Messner
National Geographic
240
9789048805013

In de jaren '50 waren de meeste bergen wel beklommen. De Cerro Torre in Chili was echter één van de bergen die nog niet beklommen was. Totdat Cesare Maestri samen met Toni Egger in 1959 de top van deze beruchte berg bereikte. Reinhold Messner duikt in de geschiedenis van de berg en die van Cesare Maestri om het geheim van de Cerro Torre te ontrafelen.

Tijdens de beklimming van de Cerro Torre heeft Toni Egger het leven gelaten en Cesare Maestri kwam meer dood dan levend van de top. Toch was er geen twijfel aan hun verhaal. Dit veranderde toen in de jaren daarop andere groepen bergbeklimmers naar de enorme rots in Chili vertrokken. Keer op keer werd de Cerro Torre namelijk als niet beklimbaar geclassificeerd. En de keren dat er wel werd geklommen, werden er helemaal geen sporen gevonden op de route die Maestri gevolgd zegt te hebben. Om te beweren dat hij toch de top heeft gehaald, doet Maestri in 1970 opnieuw een top poging. Dit keer neemt hij een compressor mee en gaat hij via een andere route. Critici hebben hierdoor alleen maar meer voer om de eerdere toppoging in twijfel te trekken: waarom immers voor een andere route kiezen als je weet dat de eerdere route succesvol was.

Hoewel er dus wel heel veel aanwijzingen zijn die tegen Maestri spreken, is er geen hard bewijs dat kan aantonen dat de toppoging in 1959 niet is gelukt. Toch wordt het verhaal van Maestri en zijn klimmaat Fava met de loop der jaren twijfelachtiger. Zeker wanneer in 2005 een Italiaans team de top van de Cerro Torre behaalt volgens de route die Maestri ook gevolgd te zou hebben, alleen wordt er nergens op de route ook maar enig bewijs gevonden van een eerdere beklimming. Wat uniek is, aangezien er altijd wel haken in de berg achter blijven.

Reinhold Messner geeft in 'Cerro Torre - De onmogelijke berg' een redelijk objectief relaas weer over de geschiedenis van de moeilijkste te beklimmen berg ter wereld. Ook al betekent dat dat hij zijn eigen positie moet verdedigen, aangezien Cesare Maestri vol in de tegenaanval gaat. Toch komt Reinhold Messner redelijk betrouwbaar over. Neemt echter niet weg dat het soms een redelijk taai boek is, met her en der wat herhaling. Niet dat het moeilijk leest, meer dat het soms een iets te technisch boek is voor de gemiddelde lezer. Desalniettemin vonden wij het een goed boek dat de beklimming van één van de meest beruchte bergen ter wereld weergeeft.