Boekrecensie: Camino

Graeme Simsion en Anne Buist
Luitingh-Sijthoff
288
9789024579679

‘Camino’ beschrijft het verhaal van Martin, een Britse ingenieur en Zoë, een Amerikaanse weduwe. Twee tegenpolen die beiden besluiten naar Santiago de Compostella te lopen. Zoë om na het verlies van haar man zich zelf terug te vinden, Martin om een zelf ontworpen bagagekarretje uit te proberen.

Ieder hoofdstuk belicht het avontuur afwisselend vanuit het oogpunt van Zoë en dat van Martin. Dezelfde avonturen worden op die manier van twee kanten besproken. Zo blijkt dat de twee op verkeerde voet van elkaar te vertrekken, maar al snel kunnen ze niet om elkaar heen. In hun dagelijkse zoektocht naar overnachtingsplaatsen, eten, en het overwinnen van dagelijkse ongemakken, delen ze meer dan ze in eerste instantie dachten. Iedere dag komen de twee nieuwe pelgrims tegen, waarbij iedereen een rugzak vol met verhalen met zich mee lijkt te dragen. De kommer en kwel die dit met zich meebrengt zorgt voor de nodige hilariteit in het verhaal.

Als de twee elkaar uit het oog raken, gaat het verhaal vooral over het vinden van een balans in leven. Er wordt gezegd dat de Camino je verandert. Zoë en Martin komen zichzelf meer dan eens tegen. De Camino lijkt hun eerder uit balans te brengen dan dat ze hun eigen leven weer op peil krijgen. Maar, hoe dichter bij de eindstreep, hoe meer greep ze ieder op hun leven krijgen.

Graeme Simsion en Anne Buist putten hun verhalen uit de twee keer dat ze zelf naar Santiago de Compostella zijn gelopen. Als fervente (lange afstand)wandelaars, herkennen wij veel van de dagelijkse rompslomp die is beschreven, hoewel ‘Camino’ wel overduidelijk een roman is en het verhaal sterk is geromantiseerd. Is dat erg? Zeker niet. ‘Camino’ is een leuk en vlot geschreven boek dat erg makkelijk leest. Ook al heb je geen behoefte om zelf naar Santiago de Compostella te lopen, dan nog is ‘Camino’ een prima boek voor op het nachtkastje.