Boekrecensie: Bij Starbucks heet ik Amy

Els Quaegebeur
Singel Uitgeverijen
240
9789038896588

In 'Bij Starbucks heet ik Amy. Tenminste in de ochtendspits, als het zo druk is dat je je naam moet opgeven om te voorkomen dat de personeelsleden in de war raken bij het maken van duizend half-caf soy lattes extra hot' beschrijft Els Quaegebeur haar dagelijkse leven in New York. Hoewel ze inmiddels vijf jaar in de stad woont, neemt Els Quaegebeur de lezer mee op een reis op zoek naar haar plek in city that never sleeps.

Els Quaegebeur neemt je mee in het alledaagse leven van New York: hardlopend een rondje door de stad, een praatje maken met een dakloze, op kroegentocht samen met vrienden, werkend bij Paragraph, fietsend op weg naar haar vader en ga zo maar door. In 'Bij Starbucks heet ik Amy' beschrijft Els Quaegebeur de vele ontmoetingen met de voor New York typerende inwoners: een neurotische Jeff, dakloze Amy, buitenlandse taxichauffeurs, decadente vrouwen, Chinese dokter en vele anderen die haar de verschillende kanten van de stad laten zien. Ondertussen is Els Quaegebeur druk doende om een plek voor zichzelf te vinden, na in eerste instantie samengewoond te hebben met Len, besluiten ze tijdelijk apart te gaan wonen.

Door de persoonlijke insteek van de dagelijkste belevingen van Els Quaegebeur, verschilt het boek ten opzichte van de overige, wat zakelijkere boeken over New York. Tevens zorgt de persoonlijke insteek ervoor dat het boek erg makkelijk leest: het verhaal, de gebeurtenissen en alles wat Els Quaegebeur overkomt zijn heel herkenbaar beschreven. Ook voor mensen die nog nooit in New York zijn geweest. Kortom, 'Bij Starbucks heet ik Amy' is een vlot geschreven, leuk boek over New York.