Boekrecensie: Best of Lonely Planet travel writing

Lonely Planet
Lonely Planet
272
9781741795110

In 'Best of Lonely Planet travel writing' is een selectie reisverhalen opgenomen. Dit zijn korte reisverhalen van bekende auteurs van over de hele wereld, waarbij zowel aandacht is voor de avontuurlijke reiziger als voor de wat rustigere reiziger. Zo zijn in het boek bijvoorbeeld reizen naar Europese steden tot aan de binnenlanden van Thailand opgenomen. Waarbij in elk reisverhaal iets bijzonders voorbijkomt: locatie, gebeurtenis of ervaring van de reizigers.

Een uitgebreide collectie reisverhalen die een unieke verzameling reizen zouden bevatten. Het boek zou dan ook voor ieder wat wils te bieden hebben. Echter, de mensen die al een eerdere bundel van Lonely Planet's reisverhalen hebben gelezen, kunnen deze samengestelde bundel van 'best of' reisverhalen beter links laten liggen. Aangezien het een samenstelling is, zijn de verhalen bij velen al bekend. Jammer is dan ook dat niet de moeite is genomen een aantal nieuwe verhalen aan de 'best of' toe te voegen. Dit had het boek zeker bijzonderder gemaakt. Maar voor de mensen die nog nooit een reisverhaal/-bundel van Lonely Planet hebben gelezen is dit de gelegenheid om in een klap een selectie van erg goede korte reisverhalen te lezen.

Toch blijft het altijd de vraag waarop de beste verhalen zijn geselecteerd. Van sommige verhalen kan inderdaad worden beaamd dat dit goede verhalen zijn. In eerdere bundels zijn echter ook verhalen opgenomen die een uniekere reis beschrijven dan de verhalen in deze bundel. Maarja, dat zal altijd het punt blijven bij een 'best of' bundel.