Boekrecensie: 4X4X500

Gemma Steeman
Free Musketeers
182
9789048424467

Vanuit Nederland naar Kaapstad en voor een gedeelte ook weer terug, in 500 dagen door ruim 29 Afrikaanse landen. Dit avontuur, dat Gemma Steemand en haar man Niels samen doormaken, staat in een soort dagboekstijl beschreven in '4X4X500'.

In deze korte verhalen vertelt Gemma Steeman over het dagelijkse avontuur in hun auto, de ontmoetingen met de lokale bevolking, medereizigers en vooral met de bureaucratie. Tevens komt de belabberde staat van de Afrikaanse wegen veelvuldig aanbod in '4X4X500'. Hoewel het natuurlijk onmogelijk is om alle details van een dergelijke reis op te schrijven, mist er toch het een en ander in het boek. Hier zijn waarschijnlijk keuzes in gemaakt, maar of deze keuzes terecht zijn? Zo worden sommige Afrikaanse plekken nauwelijks belicht, terwijl daar toch enig recht toe is. En hoewel er veel handige informatie is opgenomen in '4X4X500', bijvoorbeeld recepten voor onderweg, hoe om te gaan met stugge douanebeambten, geeft het boek ook hier niet de essentiële informatie die je zou verwachten. Waarom is bijvoorbeeld gekozen voor de auto, waarom specifiek deze route, etc. Kortom, praktische informatie die een medereiziger beter op pad kan helpen dan slechts het avontuur. Desalniettemin, geeft '4X4X500' wel goed het avontuur weer van het reizen door Afrika, waardoor het boek beter geschikt is voor het algemene publiek. Hierdoor wordt een overland reis beter begrijpbaar voor de alledaagse lezer.

Kortom, '4X4X500' is zeker geen onaardig boek. Het is goed geschreven (op de vele missende woorden na) en het leest erg makkelijk.